Direct naar artikelinhoud

Wat denkt de culturele sector in Vlaanderen over de Cultuurmarkt?

Stefaan De Ruyck

Zakelijk leider van het Toneelhuis

"Oscar Wilde beklaagde er zich ooit over dat er altijd iets mis is met tentoonstellingen: ofwel is er zoveel volk dat je de schilderijen niet kunt zien, wat erg is, ofwel zijn er zoveel schilderijen dat je het volk niet meer ziet, wat nog erger is. Die gevleugelde uitspraak is ook een beetje toepasbaar op de Cultuurmarkt: er zijn zoveel standjes en er lopen zoveel mensen rond dat je de helft van de standjes niet gezien hebt en de helft van je trouwe bezoekers niet hebt opgemerkt. Daarom werken wij dubbel: we hebben een grote stand op de Cultuurmarkt waar we ons richten op het brede, rondkuierende publiek, en we organiseren activiteiten in de Bourla die zich meer op de geïnteresseerde toeschouwer richten.

"Daarbij lijkt het motto meer en meer te worden: de Cultuurmarkt zal gezellig zijn of hij zal niet zijn. Op zo'n dag proberen wij dus niet onze visie op hedendaagse podiumkunsten in alle details en nuances te communiceren aan ons publiek, maar kiezen we voor kleinschalige interventies, korte concertjes in de Bourla, een meningmachien op de Groenplaats, ontmoetingen met abonnees en acteurs enz. Het is een strategie die zowel door het brede publiek als door onze vaste toeschouwers geapprecieerd wordt.

"Als ik op de Cultuurmarkt rondloop zie ik altijd ongelooflijk veel standjes van groepen en verenigingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik denk dus dat de Cultuurmarkt een ruim forum biedt aan allerlei cultuurvormen om zich te presenteren aan een breed publiek. Of het publiek hen ook onthoudt is een andere vraag: het aanbod is zo overweldigend dat het moeilijk is zich in de kijker te werken. Maar men moet echt wel van kwade trouw zijn om te beweren dat de Cultuurmarkt een elitair feestje is."

Nicky Budts

Stafmedewerker van het VCA, Vlaams Centrum voor Amateurkunsten

"Ik vind de Cultuurmarkt een mooie mix van informatieverstrekking en goesting doen krijgen in welke vorm van cultuur dan ook. Het VCA zal voor de derde keer het Amateurkunstenplein op de Vrijdagmarkt organiseren. Onze achterban is heel tevreden met onze deelname, omdat de ledenwerving na de Cultuurmarkt echt blijkt te lukken. Bij de studie die Cultuurnet over de Cultuurmarkt maakte, stel ik me wel vragen. Dat Vlaanderen een collectieve marketingstrategie behoeft, klopt in theorie wel, maar ik vraag me af of de middelen daarvoor op dit ogenblik voor handen zijn. Tegenover dat grote, nog abstracte marketingverhaal vind ik de Cultuurmarkt een haalbaar promotie-instrument."

Max Frans

Communicatie- verantwoordelijke SoCiuS, het steunpunt voor sociaal-cultureel werk

"SoCiuS neemt dit jaar voor het eerst deel aan de cultuurmarkt. We hopen met onze deelname niet enkel de professionele krachten, maar ook en vooral de bredere lagen van de bevolking te bereiken. Natuurlijk kennen manifestaties zoals deze hun beperkingen, is de Cultuurmarkt voor velen meer een dagje uit, en worden bepaalde bevolkingsgroepen nauwelijks of niet bereikt. Het web kan hierbij inderdaad helpen. SoCiuS zelf zal op de Cultuurmarkt de sociaal-culturele activiteitenkalender www.prettiggeleerd.be lanceren, die een uitgebreid overzicht herbergt van de vormingsactiviteiten van alle Vlaamse sociaal-culturele organisaties. Maar ook hier blijven natuurlijk extra aanvullende inspanningen nodig om die bevolkingsgroepen te bereiken die digitaal minder mondig zijn."

Walter Provo

Coördinator van het steunpunt voor de audiovisuele kunsten

"Tot vorig jaar was het luik film op de Cultuurmarkt erg beperkt. Dit jaar komen filmliefhebbers al heel wat meer aan hun trekken. Op de Vrijdagmarkt hebben we een heus filmpleintje georganiseerd ter promotie van onze sector. We tonen een hele namiddag kortfilms (in Cartoons, WD), jeugdfilms in de traditie van Jekino, trailers van de nieuwe Team Spirit en De zaak Alzheimer, beeldverslagen van Leuven Kort en een aankondiging van het filmfestival van Gent. Roel Van Bambost interviewt onder anderen Robbe De Hert, Lieven De Brauwer, Hans Herbots, Jan Verheyen en Hilde Van Mieghem. Voorts zijn er infostands en de boomfanfare speelt filmmuziek van Emir Kusturica. Noem het een stap in de richting van een gezamenlijk beeldvormingsbeleid in Vlaanderen."