Direct naar artikelinhoud

De mysteriemarketing van Arcade Fire en Anton Corbijn

De videoclip voor de single 'Reflektor' van Arcade Fire, geregisseerd door Anton Corbijn, is Een Gebeurtenis. Lees: een knap staaltje zo geheimzinnig mogelijk zijn én interactieve spitstechnologie.

Cryptische graffiti op een New Yorkse muur zwengelden onlangs de hype aan voor de vierde langspeler van Arcade Fire. Deze hiëroglief met de letters R, F, L, K, T en O trof je nadien ook aan in verschillende Europese steden. Op die manier maakte Arcade Fire de fans warm voor Reflektor: de titel van hun nieuwe plaat en gelijknamige, vooruitgestuurde single. Onlangs volgden ook een muzikaal arrangement op Spotify, en een teaserclipje op YouTube.

Ondanks een voortijdige lek op het internet, werd de single maandagavond, 9 september om negen uur lokale tijd officieel de wereld ingestuurd. Op datzelfde ogenblik speelde de groep onder de schuilnaam The Reflektors een verrassingsshow voor amper honderd gegadigden in Montréal. De toegangsprijs? Negen Canadese dollar.

Doelbewust zo mysterieus mogelijk zijn: de groep neemt het erg serieus, zo getuigt Anton Corbijn. De wereldberoemde fotograaf werd aangezocht om de clip bij 'Reflektor' te regisseren. Aan de Amerikaanse blog The Daily Beast vertelde hij vooraf "absolute geheimhouding te hebben gezworen". Eerder dit jaar deed ook Daft Punk zijn voordeel bij zo'n strategie.

In Corbijns zwart-witclip draven de groepsleden met gigantische hoofden in papier-maché op. Van David Bowie wordt online dan weer beweerd dat hij het personage in spiegelplaatjes - een menselijke discobal, eigenlijk - zou zijn.

Niet enkel de cultus van mysterie en speculatie echter zorgt voor een piek in de hype rond Arcade Fire. De band zette ook een interactieve kortfilm online (justareflektor.com) via webbrowser Google Chrome. Dit werkstukje van regisseur Vincent Morisset maakt gebruik van je webcam en een smartphone, tablet of muis. Wanneer je smartphone over het scherm glijdt, kun je visuele effecten "schilderen" over de videoclip. Een staaltje spitstechnologie, dat even goed toont hoe Arcade Fire zijn neus niet ophaalt voor deals met multinationals.

De groep tekent al een tweede keer voor een partnership met Google. In 2010 werkte de groep al met Google Street View voor de onlineclip van 'We Used to Wait'. Google noemde de groep in The Globe and Mail dan ook "een geweldige partner, met eenzelfde interesse voor experimenteren met de creatieve mogelijkheden van technologie."

De nieuwe plaat van Arcade Fire verschijnt op 29 oktober. Daarna vertrekt de groep op wereldtournee.

In Corbijns zwart-witclip draven de groepsleden met gigantische hoofden in papier-maché op.