Direct naar artikelinhoud

Bitse strijd tussen Delhaize en Colruyt

Dankzij zijn grootschalige prijsverlagingscampagne heeft supermarktketen Delhaize de kloof met concurrent Colruyt gereduceerd tot 1 à 2 procent. Dat zeggen ze tenminste zelf. Bij Colruyt, dat zijn monopolie op de laagste prijzen al jaren als unique selling point vooropplaatst, reageert men steeds zenuwachtiger. Persberichten met prijsvergelijkingen en advertenties vliegen over en weer.

Twee grootste supermarktketens voeren psychologische oorlog om ‘laagste prijzen’

‘Lage prijzen zijn ons terrein’, zegt commercieel directeur bij Colruyt Jean-Pierre Roelands. ‘Er zijn echter kapers op de kust, dus dienen we hen van repliek.’

Dankzij de grootschalige prijsverlagingscampagne, waarbij per 1 april de prijs van meer dan 1.300 producten werd gereduceerd, heeft warenhuis Delhaize het prijsverschil met concurrent Colruyt kunnen verkleinen tot drie à vier procent. Dat maakte Delhaize gisteren zelf bekend. “Op basis van Delhaizes onafhankelijk gecertificeerde prijsmethodologie was het prijsverschil tussen Delhaize en haar goedkoopste concurrent voor de campagne van 1 april gemiddeld 4 tot 5 procent”, zegt Delhaizewoordvoerder Roel Dekelver. “De prijsverlagingscampagne levert een bijkomende verbetering van 1 tot 2 procent bij deze al sterke positie op.”

Delhaize reageert daarmee op de mededeling van concurrent Colruyt eerder deze week, waarin gesteld werd dat ‘Delhaize nog altijd 10 tot 13 procent duurder is dan Colruyt’. “Wij berekenen wekelijks de prijzenindex van onze supermarkten in vergelijking met die van de concurrentie. Wij merken nauwelijks een verschil tussen de prijzen voor en na de stunt van Delhaize”, klonk het bij Colruyt. Hoe valt de discrepantie tussen beide berekeningen dan te verklaren? “Onze cijfers zijn grondig gedocumenteerd en veelvuldig gecontroleerd”, zegt Jean-Pierre Roelands, commercieel directeur van Colruyt. “Delhaize wil zijn prijzenimago opvijzelen, wij dienen hen van repliek. We hebben in deze trouwens al enkele processen gewonnen.”

Niettemin lanceerde Colruyt recentelijk vrij agressief klinkende reclamecampagnes als ‘Welke promoties er ook zijn in andere winkels, Colruyt past onmiddellijk zijn prijzen aan. Zelfs aan de promoties in deze krant!’. Hulde Colruyt zich tot voor kort dan in zelfzeker stilzwijgen, voldoende overtuigd van zijn eigen sterkte?

“Momenteel communiceren we inderdaad meer over onze prijzen”, geeft commercieel directeur Jean-Pierre Roelands toe. “Logisch, want we worden op dat vlak rechtstreeks aangevallen. Er zijn kapers op de kust, die de perceptie over de lage prijzen willen vervormen. Dat is echter ons terrein. Al meer dan dertig jaar heeft Colruyt ervaring en engagement op het gebied van de laagste productprijzen. Mocht het gaan over de mooiste winkels of om een beter assortiment, zouden we niet nerveus worden. Maar in deze discussie geven wij de concurrentie antwoord. Lage prijzen, daar gaan wij voor. Het is uiteindelijk aan de consument om de keuze te maken.”

“We gaan nog steeds uit van onze eigen sterkte en willen onze positionering als value leader in de Belgische markt bevestigen”, aldus Dekelver. “Op basis van scherpe prijzen voor nationale merken, huismerken en eersteprijsproducten, in combinatie met een ruime productkeuze, de beste kwaliteit en dienstverlening, is Delhaize in de Belgische markt de beste prijs/kwaliteitskeuze.”