"Tobleronereep lijkt nu meer op een fietsenrek"
Een bergketen, zo ziet de oorspronkelijk Zwitserse chocoladereep Toblerone eruit. Alleen zit er ineens heel wat meer lucht tussen de verschillende bergpieken. De punten chocola zijn duidelijk smaller geworden, de tussenruimtes breder. "De reep ziet er nu meer uit als een fietsenrek", klaagt een Britse chocoladefan op Twitter.
De repen van 400 gram en 170 gram wegen nu respectievelijk 360 en 150 gram. Maar de prijs van de repen blijft dezelfde. De verandering is de afgelopen maanden geleidelijk doorgevoerd door het Amerikaanse bedrijf Mondelez International, dat Toblerone op de markt brengt.
Enkel de Britten moeten genoegen nemen met "nieuwe" Toblerone
De transformatie moest gebeuren om kosten te besparen, laat het bedrijf weten op zijn Facebookpagina. "We willen dat onze klanten waar voor hun geld krijgen, maar net als veel andere bedrijven, merken we hogere kosten voor heel wat ingrediënten." Om de prijs van een Toblerone-reep niet omhoog te drijven, kiest het bedrijf voor een andere uitweg. "Om het betaalbaar te houden en de driehoekige vorm te bewaren, moesten we het gewicht compenseren."
Omdat de verpakking onveranderd is gebleven, voelen consumenten die nietsvermoedend een reep openen, zich bekocht. "Waarom heeft men de reep niet gewoon korter gemaakt?", vragen velen zich af. "Toblerone gaat helemaal over de driehoekige vorm. Waarom hebben ze die veranderd?", klinkt het. "Bowie dood, een brexit, Trump... Net nu ik dacht dat 2016 niet slechter kon worden, veranderen ze de Toblerone", treurt een fan.
Enkel de Britten moeten genoegen nemen met de lichtere Toblerone-repen. Mondelez International ontkent dat de brexit, en dus de koersdaling van het Britse pond- daar iets mee te maken heeft, maar de meeste twitteraars weten wel beter.