Direct naar artikelinhoud

112 Noodnummer schiet tekort

Een man die sterft nadat hij drie keer zonder succes bij de alarmcentrale 112 probeert binnen te raken. Het is een tragisch gevolg van de structurele problemen bij de noodcentrale, waar niet-dringende oproepen te vaak voor oponthoud zorgen.

Melsele, 6 juni. Om 20.47 uur belt Pascal Wauters (46) naar het nummer 112. Iets langer dan 3 minuten hoort hij een bandje afspelen, waarop te horen is dat hij aan de lijn moet blijven omdat voorlopig alle operatoren bezet zijn. Wat later belt hij een tweede maal. Deze keer belandt hij 4 minuten en 40 seconden in wacht. Een laatste keer probeert hij het om 22.19 uur. Opnieuw belandt hij in de wachtrij: 44 seconden later haakt hij in.

Waarom hij naar het noodnummer heeft gebeld of wat daarna is gebeurd, is voorlopig een raadsel. De politie treft zijn dode lichaam aan op 15 juni, nadat zijn ongeruste zus na dagenlange stilte alarm slaat. Een autopsie moet meer duidelijkheid scheppen over het overlijden. "Inmiddels heeft de politie ons laten weten dat ze bijna 100 procent zeker weet dat hij diezelfde avond is overleden", zegt zijn nicht. "Op zijn gsm hebben we gezien dat het laatste nummer dat hij belde 112 is. Vervolgens hebben we navraag gedaan bij de noodcentrale."

Daar krijgen ze te horen dat Wauters drie keer de noodcentrale heeft gebeld, maar uiteindelijk nooit een operator aan de lijn heeft gekregen. "Volgens hen heeft het te maken met het noodweer", zegt de nicht. "Alle oproepen voor wateroverlast komen óók bij de 112 terecht, waardoor die overbevraagd is geraakt. Zij hebben me verteld dat dit al veel langer een probleem is, maar dat het - voor zover zij weten - de eerste keer met zo'n tragische afloop is. Zoiets hou je toch niet voor mogelijk? Iemand in nood moet toch meteen hulp krijgen? Misschien zou mijn nonkel dan nog leven."

Het parket van Dendermonde bevestigt dat er een strafonderzoek loopt, maar weigert alle commentaar. De noodcentrale van Oost-Vlaanderen verwijst naar de FOD Binnenlandse Zaken. Daar bevestigen ze dat de noodcentrale Gent die dag overbelast is geraakt door het noodweer. "Tussen 20 en 23 uur heeft ze vijfhonderd oproepen binnengekregen", zegt Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). "Hoe dan ook is het onaanvaardbaar dat iemand drie keer, en dan nog vrij lang, op wacht heeft gestaan. We zullen dit verder onderzoeken."

Snelkeuzes

Een hervorming van de noodcentrales staat al langer op de planning. Zo moet binnenkort ook het nummer 1733 algemeen in voege komen voor de minder dringende medische oproepen, om het noodnummer te ontlasten. Meer dan een op de vier oproepen naar 112 is eigenlijk niet urgent.

"De bedoeling is om alle nood- en hulpnummers te centraliseren, waar na korte bevraging een doorschakeling kan gebeuren", zegt arts Koen Steel, die voor de overheid mee het project ondersteunt. "Op dit moment zijn de huidige centrales bij een ramp of bij noodweer meteen overbelast. Dat is pijnlijk."

Vorig jaar opperde Jambon nog om een snelkeuzemenu in te voeren. Dan zou iemand bijvoorbeeld eerst de taal moeten selecteren, en vervolgens kunnen kiezen voor brandweer, politie of ambulance. Een voorstel dat meteen onder vuur kwam te liggen, omdat het volgens experts te omslachtig zou zijn.

"Het optimaliseren van de 112 willen we deze legislatuur nog realiseren", verzekert Van Raemdonck. "Mensen moeten zo snel mogelijk de juiste persoon aan de lijn krijgen." Meer details wil hij niet kwijt.

"Voor mijn nonkel is het sowieso te laat", zegt zijn nicht. "We krijgen hem hiermee niet terug. Maar hopelijk kunnen we anderen helpen."