Direct naar artikelinhoud

Brussels Airlines opent offensief tegen Ryanair .... en het lijkt te gaan werken

Brussels Airlines biedt negen nieuwe zomer-bestemmingen en twee nieuwe vaste bestemmingen aan. 'Brussels maakt een goede kans om de concurrentieslag tegen Ryanair te winnen', zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde.

"Sommigen verklaarden ons al dood, maar we zijn alive and kicking", zei CEO Bernard Gustin gisteren strijdlustig in het hoofdkwartier van Brussels Airlines. De topman presenteerde de plannen waarmee het de concurrentie van Ryanair en Vueling op Zaventem wil counteren: negen nieuwe zomerbestemmingen (Ajaccio, Athene, Bari, Bastia, Cagliari, Figari, Malta, Montpellier, Sevilla), twee nieuwe bestemmingen het hele jaar door (Krakau en Warschau) en een versteviging van het bestaande aanbod in Europa (Firenze, Palermo, Marseille, Catania en Madrid). In totaal biedt het luchtvaartbedrijf zo 400.000 extra zetels aan. Het is de grootste netwerkuitbreiding in de geschiedenis van Brussels. Airlines, die in totaal 100 miljoen euro moet kosten, gespreid over drie jaar tijd.

Brussels Airlines vernieuwt ook haar vloot. Die wordt in de komende maanden versterkt met twee bijkomende Airbussen A319, terwijl de oude, meer brandstofverslindende Avro-toestellen tegen 1 april verdwijnen. Opvallend: er komen ook 75 speciale vluchten naar het dancefestival Tomorrowland, een verdubbeling van het aanbod van vorig jaar. Brussels Airlines werft 60 mensen - 10 piloten en 50 cabinepersoneelsleden - aan om de uitbreiding mogelijk te maken.

Zakenreizigers

De stevige uitbreiding is een duidelijk antwoord op onder meer de komst van lagekostenmaatschappij Ryanair, dat vanaf 27 februari op Zaventem vliegt. Al kiest Brussels Airlines volgens Gustin heel bewust niet voor de frontale aanval. Lagere ticketprijzen zijn mogelijk, maar niet het belangrijkste. "We zijn een lowfaremaatschappij, maar we focussen niet op de prijs. Wel op service. Dat zit in het DNA van ons bedrijf en daar willen we het verschil mee maken. Dat hoeft niet noodzakelijk extra te kosten of hogere prijzen op te leveren: het heeft te maken met de attitude van het personeel. We voeren een nieuwe formule in voor specifieke doelgroepen als families, golfers, skiërs,... . Er komen nieuwe lounges en- een nieuwe website, waarmee we meer passagiers willen lokken en onze service nog verbeteren. Op die manier zijn we goed gewapend om de zware concurrentieslag op Zaventem aan te gaan."

Gustin verwees ook naar de oneerlijke concurrentie van Ryanair, dat socialezekerheidsbijdragen betaalt in Ierland. "Dat zorgt voor een kostenverschil van 15 à 30 procent." De CEO pleit voor een apart, Europees socialezekerheidssysteem voor luchtvaartpersoneel.

Volgens Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen, maakt Brussels Airlines met zijn uitbreiding een goeie kans om de concurrentieslag op de nationale luchthaven in haar voordeel te beslechten. "Ze hanteren een zeer goeie tactiek. Brussels Airlines slaagt erin zich te diversifiëren van Ryanair en Vueling. Ze kunnen geen vliegtuigen vullen met zakenlui alleen en zoeken nu ook andere groepen. Ryanair zegt wel dat het ook mikt op zakenlui, maar dat lukt hen volgens mij niet. De vraag is wel of Brussels Airlines dit kan volhouden. Ze geven alvast een goed signaal naar moederbedrijf Lufthansa: we willen ervoor vechten. Op langere termijn kunnen ze het maar volhouden als ze bijkomend gekapitaliseerd worden door Lufthansa."