Direct naar artikelinhoud

'Grote sportevenementen nemen plaats in van sportclubs'

De 20 kilometer door Brussel was zaterdag in amper vijf uur uitverkocht. Grote sportevenementen kunnen al jaren rekenen op een groot deelnemersveld. Paradoxaal genoeg zien sportclubs hun ledenaantallen slinken.

Om 07.30u zaterdagochtend opende het kantoor van de 20 kilometer door Brussel de deuren. Ook online konden sportievelingen zich inschrijven voor de 33ste editie op 27 mei. De voorbije jaren bleek al dat er grote vraag is naar de 30.000 beschikbare rugnummers. Het was dan ook aanschuiven in de Kapellestraat.

Thierry De Bruyn (50), de eerste in rij, dook al op om 04.30 uur. "Het is mijn vijfde deelname. Ik ben net vijftig geworden en wil daarom de wedstijd voor geen geld missen. Mijn richttijd? 1 uur en 25 minuten." Goed drie uur later openden de deuren, anderhalf uur vroeger dan gepland. "Een spontane beslissing, want de wachtrij was toen al flink aangedikt", verklaart organisatrice Carine Verstraeten.

Evenementen als de 20 kilometer door Brussel, de Antwerp Ten Miles of de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen groeien al jaren in populariteit. "Logisch", zegt professor sportbeleid Jeroen Scheerder van de KU Leuven. "Sportmeetings worden stilaan de sportclubs van deze tijd. Door hun drukke agenda zijn sporters steeds minder bereid om zich te engageren. Ze willen zelf bepalen wanneer en met wie ze sporten." Sportevenementen bieden volgens Scheerder de ideale mix:"Overdag ga je helemaal op in de massa, maar 's avonds stap je er zo weer uit."

Ook marketing speelt een grote rol in de hausse van de loopsport. Die kende een enorme boost sinds de jaren 90. "Vooral de vervrouwelijking van de loopsport is opmerkelijk. Vrouwen vertegenwoordigen bijna de helft van de amateurlopers, mede dankzij initiatieven als de Ladies Run. Reken daarbij ook de steeds populairdere Kids Run en je hebt een geslaagde gezinsformule."