Direct naar artikelinhoud

Verademing op de dansvloer

Housemuziek maakt opnieuw furore op de radio en in het nachtleven. Misschien omdat het 'warme, melodieuze en emotionele' genre vrouwen naar de dansvloer lokt. Vanaf vanavond haalt 10 Days Off de spannendste namen van het moment naar de Gentse Vooruit.

10 Days Off neemt na twee decennia nog altijd een voortrekkersrol in dansmuziek. Superstar dj's als Laurent Garnier, David Guetta, Richie Hawtin, Basement Jaxx hebben er ooit hun eerste Belgische stappen gezet. Innovatieve acts en opkomende trends kregen er ook steeds een duwtje in de rug: voor de mainstream lonkte kregen nu-disco, dubstep en future bass hier een uitgebreid forum.

Dit jaar staat house in de kijker. Die muziekstijl gaat - in dancetermen dan toch - natuurlijk al een eeuwigheid mee. In het begin van de jaren tachtig werd house geboren in Chicago en de variant Garage House in New York. Deze muziek, die wortels had in disco, gospel en soul bleek vooral populair in de Amerikaanse homoscene. In de zomer van 1987 sloeg de vonk helemaal over naar Europa. De expansie werd ingezet via Ibiza en Londen naar de rest van het continent: The Summer of Love was een feit.

Sinds de eighties is house nooit meer van de dansvloer verdwenen, al zocht het toch eerder een sluimerend bestaan op. Maar net als de economie gaan muzikale trends in golven. Langzaam maakte house zijn rentree: Future bass (een variant op dubstep) is steeds nadrukkelijker richting house aan het opschuiven. En fans van nu-disco waren uiteraard al langer vertrouwd met de sound van een Korg M1 - de zogeheten 'house-piano'.

Neo-house Nirvana

De bekendste vaandeldragers zijn vandaag de Londense broertjes Guy en Howard Lawrence, beter bekend als Disclosure. Ze waren nog peuters toen house en UK Garage de Londense clubs in lichterlaaie zetten, maar op hun debuut Settle grijpen beide jonge twintigers terug naar die traditionele, warme en sexy sound van de nineties. Met singles als 'Latch' en 'White Noise' beleven ze momenteel een steile opgang: ze worden de 'neo-house Nirvana' genoemd, en speelden eerder deze maand voor een uit zijn voegen barstende tent op Rock Werchter.

Disclosure staat daarmee symbool voor de revival, al werd die eigenlijk evengoed mee ingezet door Infinity Ink, Stromae of Wankelmut die Asaf Avidans 'One Day / Reckoning Song' tot een hit remixte.

Vette oldschool house

"Maar housepuristen vinden die muziek te cheesy en te clean", zegt Jeroen Delodder van 10 Days Off. "Wij kiezen eerder voor de analoge, vette oldschool house. Niets tegen Disclosure, hoor - goeie songs - maar de sound van George FitzGerald of Bicep is eerder verwant aan de klassieke house uit de jaren negentig."

FitzGerald is zeker in het oog te houden. Deze Londense producer werd begin dit jaar door BBC Radio 1 naar voren geschoven als 'Future Star of 2013', en zoekt zijn heil bij de melodische grooves van house. Bij het Ierse duo Bicep wordt krachtige techno en sensuele disco dan weer stevig ingebed in hun oldschool house.

Via hun muziek is een heropleving ook makkelijk te verklaren, meent Delodder. "Hun sound is superdansbaar, klinkt warm, melodieus en is emotioneel geladen. Daardoor heeft het ook iets heel vrouwvriendelijks. Dat laatste mag je niet onderschatten. Elke dj weet: wie de meisjes aan het dansen krijgt, zal de mannen uiteindelijk ook zien zwichten voor de dansvloer."

In vergelijking met de schreeuwerige 'brostep' van Skrillex, snoeiharde drum-'n-bass of logge dubstep is oldschool house inderdaad een verademing op de dansvloer. Of zoals het Britse Vice-magazine stelde: "Na vier jaar dubsteppen lijken heel wat kerels nu te beseffen dat ze al die tijd geen enkele vrouw in bed hebben gekregen."

Heren, bonne chance op 10 Days Off.

10 Days Off, nog tot en met 28 juli in de Vooruit in Gent. www.10daysoff.be