Direct naar artikelinhoud

Antwerpen werkt aan toekomst als 'smart city'

Stel u een stad voor waarin u meteen bij het binnenrijden op het dashboard van uw auto kunt zien waar er parkeerplaatsen vrij zijn. Het kan zomaar, in een 'slimme stad'. Antwerpen probeert zo'n slimme stad te worden, dankzij een project van onderzoekscentrum iMinds.

De stad volbouwen met een netwerk van bewegings-, luchtkwaliteits- en andere sensoren, alle stadssystemen met elkaar verbinden, alle data daarvan verzamelen en relevante informatie doorsturen naar de burgers persoonlijke toestel - van zijn smartphone tot toekomstige slimme dashboards in auto's: de droom van een slimme stad wordt door meer en meer wereldsteden gekoesterd. Ook in Antwerpen is een gelijkaardig project gaande: de stad moet het grootste wereldwijde lab voor slimme stadsdiensten worden, dankzij een project dat wordt geleid door onderzoekscentrum iMinds.

Ongeveer een jaar geleden begonnen iMinds en een handvol samenwerkende universiteiten en informaticabedrijven een groot sensornetwerk uit te rollen over Antwerpen, dat onder meer voetpaden, wegen en nutsvoorzieningen 'slim' maakt. Met de informatie die daaruit wordt gegenereerd, moet het leven van de inwoner of bezoeker van de stad makkelijker worden gemaakt.

"Op dit moment heeft iedere stad die met slimme stadsdiensten begint zo zijn eigen niche", zegt Davor Meersman van iMinds. "In Londen bijvoorbeeld, staan ze al ver met het vrij beschikbaar maken van stadsdata. In Antwerpen zul je het snelst zichtbare toepassingen zien op het gebied van mobiliteit."

Sneller door de stad

Een voorbeeld daarvan is een systeem waarbij parkeerplaatsen constant in de gaten worden gehouden, en iedere vrije plaats op ieder denkbaar moment gekend is door het systeem. Door die informatie in de toekomst door te geven aan de automobilist, wordt het makkelijker voor die laatste om een parkeerplaats te vinden. Een andere nieuwigheid zijn slimme verkeersborden, die draadloos communiceren met auto's die beschikken over het Here-navigatiesysteem van Duitse automobielbouwers Daimler, BMW en Audi. Ook werken de onderzoekers aan een toekomstig systeem dat mobiliteitsgegevens van de openbare vervoersmaatschappijen, taxibedrijven en de mobiliteitsdiensten van de stad met elkaar verbindt, zodat op ieder moment het handigste traject van A naar B wordt uitgestippeld, ook al zijn er obstakels zoals wegenwerken.

"Maar belangrijker is dat we de stad als een groot laboratorium zien, waarin alles met elkaar is verbonden, en waar de mogelijke toepassingen zo breed mogelijk gaan", zegt Meersman. "Pas zijn we een project begonnen waarbij de bestelwagens van postbedrijf bpost worden voorzien van luchtkwaliteitssensoren, zodat we daar constant een beeld van hebben. Heel belangrijk is dat we nu een grondlaag leggen, waarop ook lokale start-ups en handelsondernemingen kunnen voortbouwen."

Op dit moment concentreert iMinds zich op het uitbouwen van een sensornetwerk doorheen de stad, met sensoren die draadloos met elkaar in verbinding staan. Een datum waarop er echt duidelijke toepassingen beschikbaar zijn, is er voorlopig nog niet. Dat geldt overigens ook wereldwijd: Antwerpen is niet de enige stad in de wereld die dit soort alomvattende systeem uitbouwt, en ook in andere steden is er op dit moment nog nauwelijks een concrete toepassing te zien.

"Natuurlijk moet de consumententechnologie eerst nog meegroeien", zegt Meersman. "Toekomstige smartphones en slimme dashboards moeten kunnen communiceren met ons systeem, en daar gaan nog wel enkele jaren van commercialisatie overheen. Het heeft geen zin om een slimme stad te hebben die alleen maar met zichzelf communiceert."