Direct naar artikelinhoud

Intrigerende whodunit in de marge van de Arabische Lente

Meeslepend en fascinerend, dat is dit waargebeurd drama over corrupte politieagenten in Caïro. Of hoe een whodunit nog meer intrigeert in de marge van de recente geschiedenis.

Politie-inspecteur Noredin (Fares Fares) speelt meestal volgens de regels, hoewel de rest van zijn korps hypercorrupt is. De agent kan dat niet langer volhouden nu hij de moord op een bekende zangeres in het Nile Hilton hotel moet onderzoeken.

Zijn spoor leidt naar een machtige Egyptenaar die de hulp van zijn invloedrijke vriendjes inroept, terwijl de enige getuige een Afrikaans kamermeisje blijkt zonder papieren (Mari Malek).

Hoewel de film van Zweedse makelij is, speelt die zich helemaal af in Caïro (gefilmd in Marokko). Regisseur Tarik Saleh kiest bewust voor alle acteerwerk in het Arabisch, maar hanteert verder een klassieke film noir vertelvorm. Noredin past in dat plaatje: een loner, vatbaar voor een femme fatale, tegen de achtergrond van een louche stad.

Onuitgesproken

Fares laat zijn personage van meet af aan boeien. Er is iets in zijn houding, in de manier waarop hij letterlijk door het leven loopt, dat een onuitgesproken verhaal moet camoufleren. En die verborgen plotlijn is nodig om het tergend trage verloop van zijn onderzoek te compenseren.

Die traagheid - noem het laksheid - is een symptoom van de samenleving. Dat The Nile Hilton Incident zich afspeelt in de aanloop naar de Egyptische Revolutie van 2011 maakt deze whodunit een interessant gegeven.

Al zagen we destijds Rudi Vranckx over het Tahrir-plein lopen op tv, de context van het leven in Caïro ging soms aan ons voorbij. Hoewel impliciet, was de strijd om gezag zelden zo tastbaar. Alleen al daarom is deze film een terechte winnaar van de Juryprijs Wereldcinema op het Sundance Film Festival.

Vanaf 19/7 in de zalen.