Direct naar artikelinhoud

'Je geeft zwart geld aan Optima, acht jaar later is het wit'

Het Gentse gerecht onderzoekt of Optima Bank zich schuldig gemaakt heeft aan grootschalige witwasoperaties. Er zijn aanwijzingen dat zwart geld van klanten wit terugkeerde nadat het in Luxemburg was belegd in zogenaamde tak-23-producten.

Volgens bronnen had Optima 'interessante oplossingen' voor klanten met zwart geld. "Het geld werd overgeschreven op de rekening van de verzekeringspoot van Optima. Die nam een commissie van 3 procent en schoof het geld meteen door naar Lombard in Luxemburg, waar het belegd werd in tak-23-verzekeringsproducten.

"Er werd vervolgens acht jaar gewacht. Het geld bracht intussen op en binnen tak-23 moet er geen roerende voorheffing betaald worden. Na acht jaar werd het geld naar België gerepatrieerd via Optima Bank. Omdat de fiscus slechts zeven jaar kan teruggaan in een onderzoek naar fiscale fraude, was er geen controle meer mogelijk.

Het geld werd doorgestort naar Optima-verzekeringen of -vastgoed. Na enige tijd kon de eigenaar zijn investeringen verzilveren en was zijn zwart geld wit geworden. Iedereen content."

Eigen bank

Optima Bank heeft zich mogelijk schuldig gemaakt aan witwassen en fraude, omdat het verplicht was de Cel voor Financiële Informatie op de hoogte te brengen als de herkomst van de gelden uit Luxemburg onzeker was. Maar omdat het zwart geld 'fiscaal verjaard' was, gebeurde dat niet.

"Het kan dat dit systeem bij Optima werd toegepast, maar dat moet nog worden bewezen", zegt fiscaal expert Michel Maus. "Optima had een eigen bank en kon dus zelf bepalen hoe strikt ze de regels toepaste bij de screening van de herkomst van het geld. Als het de controleregels niet heeft toegepast, zit het met een zwaar probleem. Dan kunnen niet alleen de toplui van Optima door het gerecht worden aangepakt, maar ook het personeel dat hieraan meewerkte en uiteraard ook de klanten met het zwart geld."

De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) had in 2012 al zware vermoedens dat Optima geld witwaste en viel daarom binnen bij de bank. Vertrouwelijke gegevens van klanten werden afgetapt van computers, de vrouwelijke personeelsleden moesten hun handtassen ledigen en wie tijdens de inval naar het toilet moest, werd begeleid door een inspecteur. Optima vond dat de BBI zijn boekje ver te buiten was gegaan tijdens de zogenaamde visitatie en kreeg gelijk van de rechtbank. Het BBI-onderzoek werd nietig verklaard.

Het Gentse parket wilde gisteren niet bevestigen of het speurt naar witwaspraktijken bij Optima. "Er loopt een gerechtelijk onderzoek, maar over de inhoud communiceren we niet."