Direct naar artikelinhoud

Samsung en Apple op zoek naar tweede adem

Zowel computerbedrijf Apple als grote concurrent Samsung worstelt met hetzelfde probleem. Allebei moeten ze zeer dringend op zoek naar manieren om hun verkoop op te krikken.

Dat ze het bij Apple moeilijk hebben om het creatieve genie van Steve Jobs te doen vergeten is geen geheim. Het laatste echt revolutionaire product dat in Cupertino de deur uitging, was de iPad. In 2010 niet toevallig door Jobs zelf aan de wereld gepresenteerd. Sindsdien moeten Applefans het met verbeterde versies van de Appleproducten stellen. Ondertussen knabbelt grote concurrent Samsung vooral wanneer het op smartphones aankomt, steeds forsere stukken van het Applemarktaandeel weg.

Maar ook de Zuid-Koreanen hebben kopzorgen. Hoewel het bedrijf vorige week liet weten dat de winst in het tweede kwartaal steeg tot 5 miljard euro, reageerde de beurs teleurgesteld. Analisten en beleggers hadden immers nog meer verwacht. Vooral dan van de Galaxy S4, de nieuwe smartphone die het vlaggenschip van het bedrijf moet worden.

Markt verzadigd

Net zoals Apple het steeds moeilijker krijgt om zijn dure iPhones te slijten, hebben ook de topmodellen van Samsung het lastig op de stilaan verzadigde smartphonemarkt. Het aantal smartphones mag dan wel blijven stijgen, vooral in de hogere prijsklasse neemt de groei af. Nu in de ontwikkelde landen zowat de helft van de bevolking zo'n slimme telefoon op zak heeft, wordt het door steeds meer mensen als een banaal gebruiksvoorwerp gezien. En daar hoort geen torenhoog prijskaartje bij.

Hoog tijd dus voor Apple en Samsung om naar alternatieven te zoeken. Zeker nu ook Chinese bedrijven als ZTE en Huawei plannen maken om de markt met hun goedkopere toestellen te overspoelen.

En dus zetten zowel Apple als concurrent Samsung in op innovatie. Tim Cook, CEO van Apple, kondigde vorige week op een interne vergadering voor dit najaar een golf van nieuwe producten aan. Daar zitten een aantal voor de hand liggende upgrades bij zoals de iPhone 5S, de iPad 5 en de iPad Mini 2, maar ook een aantal verrassingen. Volgens hardnekkige geruchten komt het Amerikaanse bedrijf dit najaar ook met de iPhone Lite op de proppen, een budgetversie van het iconische toestel dus.

iWatch

Cook had het ook over een totaal nieuwe productcategorie, wat de speculaties over de iWatch, een als horloge vermomde smartphone opnieuw doen toenemen. Ook wat de verkoop betreft zou Apple dit najaar een aantal nieuwe initiatieven nemen. Het fors opvoeren van het aantal eigen Applestores bijvoorbeeld. Het is Cook immers een doorn in het oog dat zowat tachtig procent van zijn iPhones verkocht worden in 'gewone' elektronica-winkels.

Ook bij Samsung denken ze na over de toekomst, ondanks de indrukwekkende cijfers die het bedrijf kan voorleggen. Momenteel is het Zuid-Koreaanse bedrijf goed voor zowat de helft van de smartphones en een kwart van de mobiele telefoons die wereldwijd verkocht worden. Maar net daar schuilt volgens analisten het gevaar. Het bedrijf, dat ook nog een waslijst andere elektronica-producten produceert, zou te afhankelijk geworden zijn van die mobiele divisie. Driekwart van de inkomsten uit het eerste kwartaal komt uit de verkoop van tablets, telefoons en camera's. Wanneer de verkoop van die toestellen stokt, levert dat dus grote problemen op. Maar bij Samsung willen ze het zover niet laten komen. Het bedrijf trekt de komende drie jaar 3,5 miljard euro uit om in het thuisland vijf gloednieuwe onderzoeks -en ontwikkelingscentra op te trekken. De hoop is dat in een van die centra een nieuwe kip met gouden eieren wordt gevonden.