Direct naar artikelinhoud

Wathelet maakt brandhout van NMBS in Fyradossier

'Er was een totaal gebrek aan transparantie bij de NMBS.' Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) heeft in het parlement snoeihard uitgehaald naar de NMBS. Het Rekenhof stelt een onderzoek in.

"Heeft de NMBS ons geïnformeerd over de problemen van de Fyra? Neen. Waren wij op de hoogte van de defecten? Duidelijk niet." Ook Thierry Breyne, de topman van spoorwaakhond DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen), wond er geen doekjes om in het parlement. Breyne en Wathelet waren in de kamercommissie Infrastructuur uitgenodigd om hun rol in het Fyrafiasco toe te lichten.

Breyne was niet mals voor de NMBS (DM 25/6). "Pas op 18 januari hebben wij via Traffic Control, de verkeersleiding van infrastructuurbeheerder Infrabel, vernomen dat er een bodemplaat van de Fyra langs de sporen was gevonden. Wij hebben toen meteen besloten om de commerciële activiteiten van de Fyra te verbieden", zegt Breyne.

DVIS gaf op 14 september 2012 een tijdelijk veiligheidscertificaat aan constructeur AnsaldoBreda. "Maar we konden ons toen niet voorstellen dat de toestand van de Fyra zo ernstig was", zegt Breyne nu. De beruchte foto's van de kapotte deuren en het losgekomen dak van de Fyra werden lang voor de afschaffing van de Fyra genomen, maar werden pas achteraf doorgespeeld aan DVIS.

Staatssecretaris Wathelet hekelt het gebrek aan informatie vanuit de NMBS-rangen. "Het was absoluut noodzakelijk dat de NMBS die foto's doorgaf aan de overheid. Dit gaat niet zomaar over de stiptheid, maar over de fundamentele veiligheid van onze treinen. Toch was er een totaal gebrek aan transparantie", aldus Wathelet vanop het spreekgestoelte.

De NMBS benadrukt dat ze op 17 januari, één dag voor de licentie van de Fyra werd geschorst, zelf besloot om de Fyra aan de kant te zetten. Vanaf het moment dat er duidelijk een veiligheidsprobleem was, zou de NMBS de Fyra hebben stilgelegd. "Overigens hebben wij zelf aan Infrabel gevraagd om op 18 januari een inspectieronde van het spoor te doen. Wij hebben onze verantwoordelijkheid opgenomen", zegt woordvoerder Bart Crols.

Alle partijen, behalve Vlaams Belang, stemden in de commissie voor de resolutie van Jef Van den Bergh (CD&V). Die vraagt het Rekenhof om de aanbesteding, de testen en de ingebruikname van de Fyra van naaldje tot draadje door te lichten. Als de resolutie door de plenaire vergadering wordt goedgekeurd, kan het Rekenhof aan het onderzoek beginnen.