Direct naar artikelinhoud

De nieuwe Madame Non

Goedlachs, eerder centrumrechts dan -links, vastberaden maar niet onredelijk: Brussels milieuminister Céline Fremault (cdH) lijkt in weinig op haar partijgenote Joëlle Milquet. Toch is ze nu de nieuwe 'Madame Non'. 'Dit gaat over het overleven van haar partij.'

Dinsdagavond 21 uur. In Flagey maakt de krant Le Soir de winnaars van de wedstrijd 'Bruxellois de l'année' bekend. Als laureaat in de categorie 'politici' komt Molenbeeks burgemeester Françoise Schepmans (MR) uit de bus. Twee uur later ziet de Brusselse regering af van het provocatieve plan om hic et nunc luide vliegtuigen op de bon te gaan slingeren, dat door Vlaams minister-president Bourgeois (N-VA) een 'institutionele atoombom' was genoemd.

Het is een eerste barstje in het harde pantser van Céline Fremault (43), milieuminister, rijzende ster van cdH én eveneens genomineerd voor de prijs van Brusselaar van het jaar. Elk verband tussen die twee evenementen berust ongetwijfeld op toeval, en toch kunnen ze niet los van elkaar gezien worden, getuigen meerdere politieke actoren uit de hoofdstad. Het communautaire conflict over geluidsnormen en vliegroutes gaat over veel meer dan de gezondheid van de Brusselaars of de 60.000 jobs van Brussels Airport. Het is vooral een politiek gevecht tussen de MR van premier Michel enerzijds en de andere Franstalige partijen anderzijds. En daarbij duwt cdH zichzelf in een hoofdrol.

Compromis is nederlaag

"Céline Fremault is iemand die wel degelijk oog heeft voor bedrijven en jobs, maar in deze kijkt ze alleen naar haar kiezers", zegt gewezen Brussels Parlementslid Walter Vandenbossche (CD&V). "Die situeren zich vooral in gegoede gemeenten als Sint-Lambrechts- en Sint-Pieters-Woluwe, maar wat ze in het centrum kan meepikken, is ook meegenomen. Dit gaat over het overleven van haar partij, elk compromis is een nederlaag. U mag echt niet onderschatten hoe de vele actiegroepen tegen lawaaihinder tekeergaan."

Een diep trauma: dat heeft de cdH overgehouden aan het vliegdossier. Nadat toenmalig staatssecretaris Melchior Wathelet in 2013 aan de vliegroutes begon te morrelen, werden de humanisten electoraal afgeslacht in de hoofdstad. Voor toptalent Wathelet zat zijn politieke carrière er meteen op. Daarna ging het alleen maar verder bergaf. In de Franstalige regeringen komt cdH niet uit de verf, in Brussel wordt de partij nog op amper 6 procent gepeild én er was het schandaal rond boegbeeld Joëlle Milquet, die moest aftreden als onderwijsminister. "Fremault is de hoop in bange dagen. Het luchthavendossier is de enige hefboom die cdH in handen heeft om zich weer op de kaart te zetten", zegt een minister.

Daarmee is de naam Milquet gevallen. De koppigheid en wispelturigheid van de Brusselse leverden haar in de regeringsonderhandelingen van 2007 de bijnaam 'Madame Non' op. Is Fremault de nieuwe Milquet? De meningen lopen uiteen. Hoe close de twee ooit waren, qua achtergrond en karakter zijn ze totaal verschillend. Fremault komt uit de rijke gemeente Ukkel en wordt eerder centrumrechts dan links gesitueerd. "Céline is overtuigd van haar standpunten en verdedigt die vol, maar ze is echt niet onredelijk. Als je met goede argumenten afkomt, valt er met haar te praten. Maar in dit dossier is haar positie moeilijk", zegt gewezen Brussels minister Bruno De Lille (Groen).