Direct naar artikelinhoud

'Lenses' maken Snapchat rijk

De grappige filters die je selfies tot leven brengen, leveren Snapchat bergen cash op. Een betaalde 'lens' kost de adverteerder tot 690.000 euro per dag.

Ruim een jaar geleden introduceerde Snapchat 'lenses', een toepassing die selfies voorziet van een koddige filter die naadloos over de foto wordt gegooid. Meteen zag het bedrijf Snap Inc. de commerciële waarde, en stelde het de technologie open voor adverteerders. Merken kunnen eigen creatieve 'lenses' in de app integreren, maar die moeten door Snapchat zelf worden ontwikkeld.

Bovendien moeten die bedrijven er eerst harde cash voor neertellen. In 2017 zou dat zelfs de kaap van de 1 miljard dollar (920 miljoen euro) overschrijden, terwijl het bedrijf in 2015 nog maar 46 miljoen euro ophaalde, meldt Business Insider.

Een betaalde lens kost een adverteerder tussen de 275.000 en 690.000 euro per dag. In ruil voor dat laatste bedrag wordt de respectieve lens bovenaan op het lijstje gezet van mogelijke toepassingen binnen de app.

Snoopy

De eerste gesponsorde lens werd op Halloween vorig jaar gelanceerd door filmstudio 20th Century Fox om de Peanuts Movie te promoten. Selfies van Snapchat-gebruikers konden zo worden opgeleukt met het figuurtje Snoopy. De persoon op de foto liet het snoepjes braken. En in de hoek van de Snap kwam het logo van de film.

Op dit moment zijn er zo'n honderd gesponsorde lenses, betaald door een brede waaier aan bedrijven. Daaronder filmstudio's, maar ook merken als Starbucks en L'Oréal hebben al geadverteerd met lenses. De populairste was eentje van Taco Bell's, waarbij het gezicht een pratende taco werd, die 224 miljoen keer bekeken werd.