Direct naar artikelinhoud

Ook Brussel denkt aan nieuwe ring

De Vlaamse Gemeenschap laat onderzoeken hoe de oostelijke ring rond Brussel kan worden heraangelegd. De nieuwe ring moet het autoverkeer vlot trekken, maar ook het leven van zachte weggebruikers een stuk aangenamer maken. Ter hoogte van het Leonardkruispunt zouden twee nieuwe viaducten kunnen komen. De aangrenzende Brusselse gemeenten zijn sceptisch.

Brussel

Eigen berichtgeving

Kris Hendrickx

Studiebureaus Tritel en Studiegroep Omgeving onderzoeken hoe de oostelijke ring heraangelegd kan worden. De studies beogen veranderingen op lange termijn: een eventuele heraanleg zou ten vroegste in 2020 starten. Over budgetten en definitieve keuzes wordt nog lang niet gesproken. Het doel is zowel het autoverkeer op die plaats vlotter te doen verlopen, maar ook de situatie voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer te verbeteren. "We streven naar een win-winsituatie", zegt Bruno Villét van Tritel. "Het Leonardkruispunt, het Vierarmenkruispunt en Groenendaal zitten nu dagelijks met zware files. Maar de twee laatste kruispunten zijn ook absoluut onveilig voor zwakke weggebruikers." Op het Leonardkruispunt kruisen twee hoofdwegen en zijn zwakke weggebruikers dus uit den boze.

De voorbije dagen lekten eerste voorstellen van de studiebureaus uit. Om de verkeersstroom vlot te trekken willen de auteurs de oostelijke ring een echt snelwegkarakter geven. De opvallendste ingrepen situeren zich aan het Leonardkruispunt. Daar zouden twee rijrichtingen in de toekomst over een viaduct kunnen lopen. Het betreft de E411 van Brussel richting noordelijk deel van de ring en de E411 van Namen richting zuidelijk deel van de ring en Waterloo. "Viaducten hebben ook het voordeel dat de wandelaars er onderdoor kunnen", vertelt Villét. Nu lopen nogal wat wandelwegen in het bos dood op een snelweg en zijn er hoogstens een paar tunneltjes om naar de andere kant te raken."

Aan het Vierarmenkruispunt wordt een gedeeltelijke afsluiting overwogen en zouden de bovengrondse wegen ook door tunnels kunnen worden vervangen. De maatregel zou de verbinding van de zuidelijke ring richting N3 afschaffen. In Groenendaal ten slotte zou de afslag naar de Duboislaan richting Ukkel afgesloten worden. "Bos en Groen ziet dat die route steeds meer sluipverkeer te verwerken krijgt en is vragende partij voor die maatregel", vertelt Villét.

Een heraanleg moet de situatie voor fietsers en openbaar vervoer een stuk makkelijker maken. Op de N3 en de N4 wordt aan vrijliggende fietspaden naast de rijbaan gedacht, en op de E411 én op de N3 voorzien de planners een busbaan. Volgens Villét respecteert de planning ook zoveel mogelijk het bos. Waar nodig zouden bijvoorbeeld geluidsschermen komen. Wandelaars in het Zoniënwoud moeten op dit moment op de meeste plaatsen met een achtergrondruis van snelle auto's leven. Tritel benadrukt dat de voorstellen nog in een embryonaal stadium zitten en dat ook andere scenario's worden bestudeerd. Toch zijn de reacties uit Watermaal-Bosvoorde, dat een deel van de ring op zijn grondgebied ziet passeren, niet mals. "Wie het autoverkeer op de ring makkelijker maakt, zorgt ervoor dat nog meer auto's Brussel kunnen binnenrijden", vindt mobiliteitsschepen Anne Dirix (Ecolo). "Dit gaat helemaal in tegen alles wat we de voorbije jaren gehoord hebben over vermindering van het autoverkeer. Ik dacht dat het expresnet en de verschuiving van auto naar openbaar vervoer vandaag een prioriteit waren. Het zou zonde zijn grote bedragen te besteden aan de ring terwijl de investeringen in duurzame mobiliteit in Brussel op zich laten wachten."