Direct naar artikelinhoud

Geplaagde Toyota start wellicht deze week nog met terugroepen van succesmodelTerugroepactie Prius in de maak

De geplaagde autoconstructeur Toyota start nog deze week met een wereldwijde terugroepactie van zijn kaskraker Prius, waarvan de rem slecht zou functioneren. Mogelijk worden ook andere hybride modellen terug naar de garage geroepen.

Brussel l De milieuvriendelijke Prius, die deels op elektriciteit rijdt, geldt als Toyota’s belangrijkste model voor de toekomst. Een terugroeping van het absolute vlaggenschip van de autogroep zou de zoveelste blamage zijn voor topman Akio Toyoda.

Toyota zal deze week in Japan starten met een terugroepactie van de recentste versie van de Prius. Later volgen de VS en Europa, meldt een hooggeplaatste Toyota-bron aan het persbureau Reuters. In Japanse media circuleert het cijfer van meer dan 300.000 wagens die wereldwijd terug naar de garage moeten voor een controle. Volgens de grootste krant van Japan, Yomiuri, heeft Toyota in Japan dealers al op de hoogte gesteld. Een Duitse woordvoerder zegt dat Toyota morgen beslist over wat er met de Europese Priuswagens moet gebeuren.

De Prius is de best verkopende wagen in Japan en Toyota’s model met de gunstigste groeivooruitzichten, gezien zijn uitgesproken milieuvriendelijke karakter. De Prius is de pionier van de zogenoemde hybridewagens, die deels op benzine en deels op elektriciteit rijden. Er worden jaarlijks meer dan 300.000 exemplaren verkocht. De nieuwste versie, die in mei op de markt kwam, haalde zelfs een verkoop van 200.000 wagens in Japan, 103.000 in de VS en 29.000 in Europa.De grootste autobouwer ter wereld gaf vorige week problemen toe met de nieuwe Prius. Bij koud weer kunnen de remmen trager werken. Het zou om een softwarefout gaan. Topman Akio Toyoda laat uitzonderlijk toe dat ook externe experten nagaan wat er fout is gelopen met de technologie. Dat onderzoek moet eerstdaags leiden tot een eensluidend advies aan de Priuseigenaars. Toyota Europa wijst erop dat er geen Europese verkeersongevallen gelinkt zijn aan een mogelijk remdefect van de Prius.Volgens de Japanse pers moet Toyota niet alleen duizenden wagens van de Prius terugroepen, maar ook andere hybride modellen. Het gaat om de Sai en de Lexus HS250h, aldus de krant Nikkei. Die zijn met hetzelfde remsysteem uitgerust als de Prius. De problemen met de remmen komen bovenop de gaspedaaldefecten. De Japanse autofabrikant moest al 8 miljoen auto’s terughalen naar de dealer omwille van zulke defecten. Toyota heeft gisteren wel de zes Noord-Amerikaanse fabrieken heropgestart die uit voorzorg werden stilgelegd, omdat de acht modellen met gaspedaalproblemen er van de band rolden. Het bedrijf zegt dat er “niets aan de hand was” in die fabrieken.

De opeenvolgende problemen dreigen de reputatie van Toyota permanente schade toe te brengen. Morgen wordt Yoshimi Inaba, de Noord-Amerikaanse topdirecteur van Toyota, ondervraagd door het Amerikaanse Congres. Ook transportminister Ray LaHood en de topman van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder NHTSA zullen over de kwestie getuigen. Het Congres moet nagaan of de Amerikaanse verkeersautoriteiten snel genoeg hebben gereageerd op de problemen bij Toyota. In de voorbije tien jaar zijn er minstens negentien verkeersdoden gelinkt aan mogelijke defecten bij een Toyotawagen.De grote Amerikaanse advocatenkantoren ruiken intussen dat er grof geld te verdienen valt met groepsvorderingen, de beruchte ‘class action suits’, tegen Toyota. Via websites, zoals ustoyotalaw.com van het Californische kantoor Steiner & Associates worden gedupeerden bijeengebracht. Meer dan dertig groepsvorderingen zijn al ingeleid.