Direct naar artikelinhoud

Zorgen voor Belgische EMI-artiesten na vertrek van landgenoot aan top

Het vertrek van Erwin Goegebeur als topman van platenmaatschappij EMI kweekt besognes, bij voormalige collega's maar ook bij artiesten.

Het klonk vredig en sereen, afgelopen vrijdag, zoals dat soort berichten nu eenmaal altijd vredig en sereen klinken. "Zoals jullie eerder werd meegedeeld of hebben vernomen wordt Martin Jesserun, President Warner Music Benelux, ook verantwoordelijk voor het algemeen management van Parlophone Music Belgium en zal hij de integratie tussen beide maatschappijen leiden. Nu dat proces is opgestart en ik voldoende bevoegdheden en kennis heb overgedragen aan Martin, is dit het geschikte moment om het bedrijf te verlaten en te hopen dat de temperaturen snel weer richting 30°C gaan."

Het was Erwin Goegebeur, tot vrijdag hoofd van EMI Benelux, die de woorden naar buiten bracht, maar het is minder peis wat erachter schuilgaat. In het kort: in juni nam Warner Music EMI Belgium over, daarna wijzigde het de naam in Parlophone Music Belgium en nu voert het de verwachte reorganisatie door. Ook een verdere ontslagronde wordt gevreesd.

Intern hoor je: "Het zijn onzekere tijden, zoals in de hele muziekindustrie. De komende maanden moeten meer duidelijkheid geven, maar na vrijdag weten we alvast dat een schip met twee kapiteins moeilijk rechtdoor kan varen."

Parlophone Music Belgium had, en heeft nog steeds, heel wat Belgische artiesten in zijn portefeuille. Zowel gevestigde namen (Clouseau, Raymond van het Groenewoud, Gorki, Bart Peeters, Buscemi, Roland, Jan De Wilde, Ozark Henry, Bent Van Looy, Novastar) als aanstormende (Sir Yes Sir, Geppetto and The Whales, Intergalactic Lovers). Normaal gezien worden de lopende EMI-contracten door Warner gewoon overgenomen. Maar omdat Warner de jongste jaren minder interesse voor jong, lokaal talent toonde, primeert de bezorgdheid.

In De Tijd verwoordde Stijn Peeters, manager van Bart Peeters, die bezorgdheid als volgt: "Bart was niet getrouwd met EMI, maar met Erwin. Als zijn opvolger ons niet heel snel belt, dan stopt voor ons het verhaal. Erwin verenigde twee competenties: buikgevoel en ervaring. Hij wist hoe hij met zijn bazen moest spreken, maar ook met zijn artiesten. Artiesten voelden zich door hem gesteund. In zijn ogen las je geen dollartekens, maar artistiek potentieel. Nu hij weg is, staat voor ons alles op losse schroeven. Het hart is weggesneden. Dan is alles weg, zeker?"

In oktober, zo maakte Martin Jesserun bekend, moet de nieuwe, samengevoegde structuur op poten staan. Dan trekken de medewerkers van Parlophone van Schaarbeek naar Grimbergen, waar Warner Music kantoor houdt. Warner telt op dit moment 11 werknemers, Parlophone 25.Intern, opnieuw: "Als je twee bedrijven laat samensmelten, zijn sommige posities dubbel bezet. En dan staat de overnemer het sterkst. Maar op andere plekken kan het juist andersom zijn, dat moeten we nog afwachten."