Direct naar artikelinhoud

Olivier Strelli-veiling groot succes

De verkoop van kledingstukken van de failliete Belgische modeketen Olivier Strelli was een "uitermate groot succes". Dat meldt Christophe Moyersoen, gedelegeerd bestuurder van veilinghuis Moyersoen. Van de ongeveer 15.000 kledingstukken werden ruim 12.000 verkocht, wat meer dan 700.000 euro in het laatje bracht. Wat met de overschot zal gebeuren, is nog niet duidelijk. Het merk 'Olivier Strelli' blijft na de uitverkoop wel bestaan, maar het gaat dan vooral om de schoenencollecties, uurwerken en de bekende sjaals.

Vier op de tien Belgen koopt via internet

43 procent van de Belgische particulieren heeft in 2011 goederen of diensten voor persoonlijk gebruik besteld op het internet. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie. Drie jaar eerder ging het nog maar om de helft van dat percentage. Ons land zit met dat cijfer op het Europese gemiddelde, maar ver achter onze buurlanden die minstens 10 procentpunt meer optekenen. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon met een score van 71 procent. Volgens een studie uit 2011 zou de lagere plaats van België te wijten zijn aan het feit dat de consumenten een aantal belemmeringen ondervinden zoals te hoge leveringskosten en te lange leveringstermijnen.

Omzet zomerkoopjes daalt lichtjes

De modehandelaars hebben dit jaar 1,5 procent minder omzet geboekt tijdens de zomerkoopjes. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unizo en Mode Unie. Zowat 39 procent van de modewinkels haalde dezelfde omzet als vorig jaar, 37 procent deed het minder goed en 24 procent van de modewinkels kan terugblikken op een betere koopjesomzet dan in de zomer 2011, zegt Unizo. Het eerste soldenweekend startte goed, maar het slechte weer hield nadien heel wat mensen thuis. Volgens Unizo verwachten de handelaars nog heel wat van het laatste soldenweekend.