Direct naar artikelinhoud

Succesreeks 'Callboys' krijgt tweede seizoen

Het is definitief: de avonturen van Devon en co. Krijgen een vervolg. Callboys II komt ten vroegste in het najaar van 2018 op het scherm.

Callboys, de reeks over vier jongens die met wisselend succes de wereld proberen te veroveren, was met voorsprong het meest besproken televisieprogramma van afgelopen jaar. Na de laatste aflevering werd dan ook meteen gespeculeerd over een mogelijk vervolg. Aanvankelijk was dat niet de bedoeling. Callboyswas ontstaan als een eenmalig project. Maar de laaiende reacties deden Jan Eelen, die de reeks bedacht, schreef en regisseerde, twijfelen. Gaandeweg kregen hij en zijn acteurs zin om toch een tweede seizoen aan Callboys te breien.

Ook VIER, de zender die het eerste seizoen op antenne bracht, was vragende partij voor zo'n vervolg. "Maar alles vertrekt bij dit soort projecten altijd vanuit de makers", klonk het daar. Al bleef ook de financiering een heikel punt. De budgetten bij VIER zijn niet onbeperkt en de zender had met onder andere Gent west en De dag al een aantal dure fictieprojecten op stapel staan. De oplossing voor dat probleem werd bij Telenet gevonden. Het kabelbedrijf moet volgens het Vlaamse mediadecreet jaarlijks 1,3 euro per Vlaamse televisieabonnee investeren in lokale producties.

Niet exclusief

"De reeks komt ten vroegste in het najaar van 2018 op het scherm", klinkt het bij de zender. Callboys II is overigens niet het enige fictieproject waar Telenet in investeert. Het bedrijf slaat ook de handen in elkaar met de VRT voor de reeks Black-out. Met Medialaan wordt samengewerkt voor Gina & Chantal, een reeks van productiehuis Sylvester.

De samenwerking met Telenet betekent overigens niet dat die reeksen exclusief op de betaalzender van het bedrijf zullen opduiken. De series zijn alle drie eerst te zien op de zenders waarmee het samenwerkt.