Direct naar artikelinhoud

Big data = big money

De strijd om de 'big data', de persoonlijke gegevens van klanten die de Googles en Facebooks van het internet plukken, is nog maar net begonnen. Een waanzinnig dure business.

Negentien miljard dollar voor een bedrijf met een omzet van amper 20 miljoen dollar. Zijn ze daar gek geworden in Silicon Valley? Analisten breken zich het hoofd over de vraag waarom Facebook zoveel wil betalen voor de overname van de berichtendienst WhatsApp. De prijs is een veelvoud van wat klassieke waarderingsmodellen voor bedrijven aangeven.

Voor socialemediabedrijven lijken evenwel andere normen te gelden. Het gaat immers over bedrijven die beschikken over een vracht gegevens van hun gebruikers, die ze voor een flinke prijs kunnen doorverkopen aan adverteerders. "De informatie die bedrijven via internet kunnen verzamelen, is heel veel geld waard", zegt Wim Lewi, analist bij financieel bureau Valuescan.

En het model is poepsimpel. Door te kijken welke websites gebruikers aanklikken en welke informatie ze zoeken of uitwisselen met andere gebruikers verzamelen ze een schat aan gegevens. "Ze krijgen info over de leefwereld van hun klanten. Voor bedrijven is die ongelooflijk interessant. Als je weet wie op zoek is naar een nieuwe wagen, dan kun je als adverteerder zeer gerichte reclame voeren", stelt Lewi.

Voor die info wordt gigantisch veel betaald. De grote Amerikaanse technologiebedrijven met hun honderden miljoenen gebruikers zitten op een goudmijn. Een bedrijf als Facebook is volgens Reuters ongeveer 175 miljard dollar waard. Google zo'n 400 miljard dollar, een bedrag dat de waarde van de NV België stilaan benadert.

Nadeel van het hele model is dat de Googles en Facebooks van deze wereld de hele communicatiestroom moeten blijven controleren. "En dat wordt moeilijker want door de recente schandalen met afluisterpraktijken hebben gebruikers de neiging om weg te lopen van de grote jongens, die hun privacy schenden", weet Lewi.

Miljarden

En dat verklaart het succes van WhatsApp, dat in een mum van tijd 450 miljoen gebruikers per maand aan zich bond. Door zo'n bedrijf binnen te rijven, kan Facebook niet alleen de schat aan informatie van WhatsAppgebruikers te gelde te maken, maar voorkomt het ook dat die gegevens in handen van de concurrentie vallen.

"Deze overname is het startschot voor andere bedrijven zoals Microsoft en Google om ook op jacht te gaan naar andere bedrijven die succesvol zijn op het vlak van sociale media", denkt Frank Vranken, analist bij beurshuis Puilaetco Dewaay. Dat belooft een strijd op leven en dood te worden. "Enkel bedrijven die de big data controleren, zullen succes kennen", aldus Vranken.

Dat verklaart meteen ook de hallucinante bedragen die voor socialemediabedrijven worden geboden. De strijd om het marktaandeel wordt nu gestreden. Gigantische bedragen zijn gewettigd om de concurrentie of te blokken. Aan geld is voorlopig geen gebrek. Grote Amerikaanse technologiebedrijven zitten op een berg cash van honderden miljarden en zijn van plan om die aan te spreken.