Direct naar artikelinhoud

'Weldra vervangt technologie klassiek doktersbezoek'

Als het van Samsung afhangt, is gezondheidszorg in de toekomst vooral een kwestie van technologie. 'We hebben geen idee van de technologische revolutie waar we voor staan', zegt Young Sohn. De president van Samsung stelde in Brussel een polsband voor die de elektronicagigant ontwikkelde met het Leuvense onderzoekscentrum Imec.

Het moet snel gaan voor Young Sohn. We krijgen niet meer dan een goeie tien minuten om enkele vragen af te vuren op de president en chief strategy officer van Samsung Electronics. Voor zowat 900 toeschouwers stelde hij gisteren Simband voor, een hoogtechnologische medische polsband die zijn bedrijf ontwikkelde met het Leuvense onderzoekscentrum Imec en de University of California in San Francisco (UCSF). Het horloge meet de hartslag, de bloeddruk, de lichaamstemperatuur en andere gegevens die normaal enkel bij een doktersbezoek worden gemeten. Het slaat die data op in een platform op het internet waar ze kunnen gedeeld en geanalyseerd worden. "Wij werken al langer samen met Imec, vooral op vlak van procestechnologie. En ze zijn top in semiconductoren, producten die voor ons heel belangrijk zijn."

Welke impact zal dit toestel hebben op het dagelijkse leven?

"De grootste verandering is dat je het klassieke doktersbezoek kan vervangen door thuis Simband te raadplegen. Een voorbeeld: een studie heeft uitgewezen dat je lichaam zeven à acht dagen voor een hartaanval kleine signalen uitstuurt die hem aankondigen. Met zo'n toestel kun je dat monitoren. Dankzij technologie kunnen we veel beter luisteren naar ons lichaam. En ik hoop ook dat we gezondheidszorg kunnen verbeteren en veel minder duur maken. Let wel: dit toestel is nog maar een prototype maar binnen drie, vier jaar komt dit soort apparaten op de markt."

Wie is de doelgroep? Oudere mensen en patiënten?

"Ik denk dat het iedereen zal veranderen, maar het zal een grote impact hebben op ouderen, dat is duidelijk. Big data en technologie in het algemeen zijn een revolutie in de gezondheidszorg. Op dit moment weten we zelfs nog niet hoezeer."

Jullie kunnen met dit toestel heel wat persoonlijke data verzamelen. Dat doet veel vragen rijzen over privacy.

"We slaan de medische gegevens op in SAMI, een internetplatform dat je moet zien als een bank. Net zoals een bank niet de eigenaar is van het geld dat ze voor hun klanten bijhouden, zijn wij ook geen eigenaar van deze data. Jij bent de eigenaar, jij bent verantwoordelijk, jij geeft toestemming voor wat er mee gebeurt of wat je ermee doet."

Wat zijn jullie verwachtingen voor de markt van gezondheidstechnologie?

"Het is een markt met enorme mogelijkheden, waar we tientallen miljoenen in investeren. We hadden vorig jaar 220 miljard dollar inkomsten. Tegen 2020 moet dat 400 miljard dollar worden. Om dat voor mekaar te krijgen, moeten we nieuwe markten aanboren. Gezondheidszorg is een enorme buitenkans. In de VS alleen al wordt het 20 procent van het bbp. Dat kunnen we niet negeren. Maar niemand kan het alleen doen. We werken aan een ecosysteem van bedrijven en partners die zich bezighouden met semiconductoren, sensoren, big data-analisten,..."

De concurrentie is groot. Met dit toestel namen jullie Apple in snelheid. Hoe belangrijk is het om de eerste te zijn?

"We kijken wat Apple doet, maar de markt is groot genoeg. Als je producten maakt die goed genoeg zijn, word je beloond."

Samsung is qua imago het saaiere broertje van Apple. Hoe gaan jullie daarmee om?

"Elk bedrijf heeft zijn imago. Wij verkopen dubbel zoveel gsm's als Apple iPhones verkoopt. Het valt dus nog wel mee (glimlacht)."