Direct naar artikelinhoud

'N-VA wil Vlaamse leeuw in nieuw logo VRT verwerken'

Wordt de greep van de N-VA op de VRT zo sterk dat er voortaan een Vlaamse leeuw in het bedrijfslogo verwerkt moet zitten? Binnen de openbare omroep gonst het alleszins van de geruchten over de vele eisen die de Vlaamse regering stelt bij de ontwikkeling van het nieuwe VRT-logo, die momenteel volop aan de gang is.

Het kabinet van minister van Media Sven Gatz (Open Vld) bevestigt dat de gestileerde leeuwenkop die sinds 2014 het logo van de Vlaamse overheid is, voortaan in de bedrijfscommunicatie van de omroep moet worden weergegeven, maar niet in het logo.

"De VRT is, zoals elke overheidsinstelling van dat niveau, vrij om een eigen logo te dragen en te ontwerpen, maar moet in haar communicatie wel de huisstijl van de Vlaamse overheid volgen. Dat wil zeggen dat ze hetzelfde lettertype moet gebruiken en dat er op brieven of pakweg jobadvertenties onderaan links een leeuwenkopje komt, naast het bedrijfslogo. Uiteraard geldt dit alleen voor de communicatie van de VRT, niet voor de VRT-merken zoals Eén, Canvas of Radio 2", klinkt het bij het kabinet-Gatz.