Direct naar artikelinhoud

Aantal zwartrijders op de trein blijft stijgen

Het aantal door de NMBS betrapte zwartrijders steeg de voorbije zes jaar met 250 procent. Waren het er in 2007 'slechts' 208.000, dan was dat vorig jaar opgelopen tot ruim 517.000. Slechts 1 op de 3 betaalt zijn boete spontaan op tijd.

Wie geen treinticket heeft en de treinbegeleider verwittigt, moet bovenop de prijs van de rit een toeslag van 3 euro betalen. Wie de treinbegeleider niet spontaan inlicht, kan kiezen: ofwel onmiddellijk 12,5 euro boete betalen, ofwel later 60 euro ophoesten. Wacht je langer dan 14 dagen om te betalen, dan is een forfaitaire schadevergoeding van 200 euro verschuldigd bovenop de oorspronkelijke ritprijs.

In 2007 waren er 208.371 zwartrijders die niet onmiddellijk hun ticket op de trein konden of wilden betalen. Samen moesten ze de NMBS 6,2 miljoen. Twee jaar later ging het al om 338.752 betrapte reizigers die de spoorwegen 9,5 miljoen verschuldigd waren. In 2010 werd voor het eerst de kaap van 400.000 zwartrijders gerond, om eind vorig jaar af te klokken op 517.467.

De voorbije jaren bedroeg het aantal mensen die hun boete binnen de 14 dagen betaalden ongeveer 1 op de 3. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van CD&V- kamerlid Bercy Slegers. In 2010 ging het bijvoorbeeld om 132.000 mensen, die samen 871.000 euro binnen de twee weken betaalden. Dat is maar een fractie van de 10,9 miljoen euro, die 400.000 zwartrijders samen verschuldigd waren. Uiteindelijk kon de NMBS voor dat jaar 2,5 miljoen euro recupereren.

Deurwaarders

Het gebruik van deurwaarders heeft er echter voor gezorgd dat steeds minder zwartrijders wegkomen zonder hun boetes te betalen. Vorig jaar werd bijvoorbeeld voor 5,2 miljoen boetes geïnd. Tegelijk moeten de spoorwegen steeds meer compensatie uitbetalen wegens vertragingen. Tussen 2008 en 2012 nam dat bedrag toe van minder dan 25.000 euro tot 1,3 miljoen.

Uit gedetailleerde cijfers over het aantal klachten tijdens de winterperiodes, die VB-kamerlid Peter Logghe opvroeg, blijkt dat er in de winter van 2008 2.577 klachten over vertragingen en afgeschafte treinen binnenliepen. In de winter van 2012 was dat toegenomen tot 6.355 klachten. Terwijl het aantal klachten over andere zaken al jaren afneemt, ergeren de vertragingen blijkbaar steeds meer mensen.