Direct naar artikelinhoud

Vandemoortele in het verlies door bakkerijactiviteiten

De Oost-Vlaamse voedingsgroep Vandemoortele heeft vorig jaar een verlies van 87 miljoen euro geslikt door een afwaardering op de bakkerijdivisie.

De bakkerijproducten vormen een van de twee grote divisies van het bedrijf. De voorbije jaren investeerde de groep fors in de afdeling, omdat ze gelooft dat die de motor van de toekomstige groei moet zijn. Maar dat loopt duidelijk niet zonder slag of stoot.

Zo bezorgde de overname van het Franse bakkerijbedrijf Panavi in 2008 de groep een financiële kater, die leidde tot de verkoop van de succesvolle sojadochter Alpro en uiteindelijk ook tot een kapitaalinjectie van de investeringsgroep Gimv via het XL-fonds.

Dat er werk op de plank ligt, blijkt uit de cijfers. Vandemoortele boekte vorig jaar naar eigen zeggen een recordomzet met de verkoop van de bakkerijproducten. "Maar door de scherpe concurrentie was het onmogelijk om de stijgingen van de grondstofprijzen volledig door te rekenen. Daardoor kwam de rendabiliteit van de afdeling onder druk", klinkt het.

De "tegenvallende resultaten en de veranderde marktomstandigheden" hebben "de groep ertoe gebracht de boekwaarde van de Bakery Products businessline met 87 miljoen euro af te waarderen. Dat komt overeen met een goede 20 procent van de waarde van de overnames die in de periode 2004-2008 werden gedaan."

De afwaardering weegt door in het groepsresultaat van Vandemoortele: na belastingen is er een verlies van 87 miljoen euro, tegen een winst van 28 miljoen een jaar eerder. De totale omzet van de groep - dus zowel de bakkerij- als de vettenactiviteiten - steeg met 18 procent tot 1,27 miljard euro.