Direct naar artikelinhoud

'Verschraling dreigt voor Vlaamse televisie'

Het uitgesteld bekijken is vandaag nog niet levensbedreigend voor de Vlaamse zenders. Ongeveer 6 à 7 procent van de Vlaamse kijkers kijkt nu uitgesteld naar zijn favoriete programma's, nadat hij die heeft opgenomen. Zeker bij liveprogramma's blijft het fenomeen beperkt. Maar bij fictie loopt dat aantal wel al op tot vaak meer dan 20 procent. En als die tendens zich de volgende jaren voortzet, zal het leiden tot een verschraling van het Vlaamse televisielandschap, met onder meer minder Vlaamse producties. Dat is althans het besluit van PWC, het consultancybureau dat onlangs een studie maakte over de impact van uitgesteld kijken.

PWC haalt als voorbeeld het vtm-programma Code 37 aan. Die crimi-serie, die 150.000 euro per aflevering kost, maakte tijdens het eerste seizoen nog een winst van 30.000 euro per aflevering. Maar omdat er het voorbije jaar steeds meer mensen uitgesteld naar de serie keken en daarbij de spotjes doorspoelden, zag vtm al haar reclame-inkomsten verminderen. Daardoor zakte de winst tot nog 10.000 euro per aflevering. Als de trend zich doorzet en nog meer mensen uitgesteld kijken, zal Code 37 zelfs 10.000 euro per aflevering verlies lijden. Commerciële zenders zullen dan niet langer zo'n dure fictie meer maken en meer teren op buitenlandse aankoop, waardoor het aanbod zal verschralen, stelt PWC. Nu al gaat 5 procent van de reclame-inkomsten verloren. Over drie jaar kan dat oplopen tot 12 procent. "Dit verlies kan oplopen tot een halvering van het rendement van de commerciële zenders."

Volgens PWC is de situatie in Vlaanderen vrij uniek. We hebben hier niet alleen een van de hoogste penetraties van digitale televisie in West-Europa, Vlaanderen staat zelfs op nummer één als het gaat over het gebruik van digicorders. Iets meer dan 60 procent heeft zo'n toestel in de huiskamer staan, ruim 10 procent meer dan in het Verenigd Koninkrijk en dubbel zoveel als in Nederland. Volgens PWC komt de hoge penetratie er niet alleen omdat het toestel erg veel mogelijkheden voor de kijker biedt, maar ook omdat Telenet en Belgacom de digicorder scherp in de markt zetten. "Omdat dit tot een substantiële verhoging van hun inkomsten leidt", zegt PWC. Een digitale kijker brengt Telenet bijvoorbeeld dubbel zoveel op als een analoge kijker, wat voor een deel de mooie winstcijfers van Telenet de voorbije jaren verklaart. "Winst die met onze content gemaakt wordt", voeren de zenders aan, die daarom een hogere vergoeding van Telenet en Belgacom eisen.