Direct naar artikelinhoud

Procedureslag om Uplace is lang niet voorbij

Joke Schauvliege zegt dus 'ja' tegen Uplace. Daarbij ging ze niet over een nacht ijs, zei ze zelf-verzekerd op de persconferentie. De lijdensweg voor promotor Bart Verhaeghe is echter nog niet voorbij. Verschillende partijen trekken zoals verwacht naar de Raad van State.

Joke Schauvliege (CD&V), Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, heeft dan uiteindelijk in beroep de milieuvergunning voor het gecontesteerde complex Uplace goedgekeurd. De minister zegt dat ze daarbij heel omzichtig te werk is gegaan, omdat ze goed beseft dat talloze opponenten haar advies nauwgezet zouden beoordelen of het de toets met de rechtsgeldigheid kan doorstaan. Geen loos argument, want meteen na de bekendmaking brak een storm los. Verschillende partijen, onder wie Unizo, de stad Vilvoorde, Leuven, Touring en de milieuorganisaties Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en BRAL (de Brusselse Raad voor het Leefmilieu), kondigden al aan dat ze het besluit gaan aanvechten bij de Raad van State.

De vraag luidt of ze stevige argumenten hebben. De Raad van State moet zich niet uitspreken pro of contra het complex, ze dient enkel te oordelen of de procedure voor de vergunning is gevolgd en of er geen sprake is van bevoegheidsoverschrijding. Een zelfverzekerde Schauvliege somde op de persconferentie de gevolgde weg van het project op, en maakt zich sterk dat alles juridisch is gecheckt.

Naast de eerder verleende sociaal-economische vergunning in 2010, volgde de stedenbouwkundige vergunning in 2011. De laatste horde, de milieuvergunning, werd in datzelfde jaar geweigerd door de Bestendige Deputatie van Vlaams-Brabant. Tegen die weigering werd beroep aangetekend door de gemeente Machelen en door Uplace. Daardoor kwam het dossier op de tafel van Schauvliege te liggen. "Ik moest daarop de rechtsgeldigheid van de milieuvergunning beoordelen en of er eventueel nog andere gronden waren om deze te weigeren", zegt Schauvliege. Na het inwinnen van verschillende adviezen, die ze een voor een opsomde, oordeelde de minister dat er geen basis was om de vergunning te weigeren. "Ik ben heus niet over een nacht ijs gegaan", zegt Schauvliege, die fijntjes opmerkte dat dit haar bevoegdheid was, en dat haar beslissing veronderstelt de beslissing te zijn van de Vlaamse regering.

Angel

De grootste angel, het mobiliteitsvraagstuk, pareerde Schauvliege met het advies van de Administratie Wegen en Verkeer dat gunstig adviseerde op voorwaarde dat er milderende maatregelen kwamen. Die werden eerder al vastgelegd in de Brownfieldconvenant van 2009 en een principeakkoord met Uplace (in 2010) voor de ontsluiting van de ring en de uitbouw van het openbaar vervoer. Uplace engageerde zich daarbij voor een eigen investering op dat punt van 12 miljoen euro. Voor wat de luchtkwaliteit (fijn stof) betreft was er een negatief advies van de dienst Toezicht Volksgezondheid (ToVo) dat echter door de dienst MER (Milieueffectenrapport) werd tegengesproken, op basis van de mobiliteitsvoorwaarden die opgelegd werden. Onder meer Karel Van Eetvelt reageert furieus: "Tot 2020 zullen de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer niet gebeurd zijn. Schauvliege gaat hier in tegen haar eigen administratie." Bij Uplace reageert woordvoerder Lorin Parys intussen verheugd op de beslissing. "We kunnen eindelijk beginnen, want nu hebben we alle vergunningen op zak." Of Uplace in 2015 de deuren kan openen is echter ook na vandaag nog geen uitgemaakte zaak.