Direct naar artikelinhoud

Ook nieuw Ketnet laat pubers in de kou staan

De kinderzender Ketnet deelt vanaf 1 mei niet langer zendtijd met Canvas of sportuitzendingen. Jongeren ouder dan twaalf blijven voorlopig wel op hun honger zitten.

Van zes uur 's ochtends tot acht uur 's avonds zendt de VRT-zender Ketnet vanaf 1 mei uit. "Nee, we willen niet dat kinderen de hele tijd voor de televisie hangen, maar we willen er wel zijn als ze ons nodig hebben", merkt netmanager Catherine Castille meteen op. "Kinderen hebben bovendien nood aan structuur en houvast en die konden we hen tot hiertoe niet altijd geven omdat de programmatie geregeld werd onderbroken door sport- of actualiteitsprogramma's."

Niet alleen dat zette de openbare kinderzender de voorbije jaren onder druk. Sinds het vanaf 2007 is toegestaan om ook vijf minuten voor en na een kinderprogramma's reclame voor kinderen uit te zenden, groeide de concurrentie voor Ketnet. Anders dan bij de start vijftien jaar geleden moet de zender het nu opnemen tegen onder andere Nickelodeon en vtmKzoom. "Gecombineerd met die onderbrekingen kon de VRT daardoor haar missie niet meer volledig invullen", stelt Leo Hellemans, algemeen directeur media bij de VRT.

Wachten tot 2013

In een poging daar verandering in te brengen, start Ketnet binnenkort 's ochtends met programma's zoals Kaatjes Tralalaatjes en Samson & Gert. Een derde van de kinderen zou volgens Ketnetmanager Castille namelijk al tussen zes en negen 's ochtends voor het scherm zitten. De voormiddag blijft daarna voorbehouden voor peuters, de middagpauze voor oudere kinderen. In prime time, tussen vijf en zeven 's avonds, houdt Ketnet vast aan het bekende recept met programma's als Karrewiet enDe Elfenheuvel.

Het laatste uur is opnieuw voorbehouden voor jongere kinderen. Opvallend, want de komst van een apart kanaal kwam er op voorwaarde dat ook de jongeren beter bediend worden door de VRT. Daarvoor lijkt het laatste uur van Ketnet een ideaal slot. "De zender blijft zich focussen op kinderen tot twaalf jaar. Veel van de oudere kinderen binnen die doelgroep kijken tussen zeven en acht samen met hun ouders naar een programma voor volwassenen", verklaart netmanager Castille de keuze.

De jongeren moeten dus nog even geduld oefenen. Na 20u wordt het nieuwe kanaal vanaf 1 mei gevuld met programma's die specifieke doelgroepen aanspreken, maar dat gebeurt maar mondjesmaat. "Er zullen al af en toe programma's zijn voor jongeren of voor buitenlanders in Vlaanderen", vertelt directeur media Hellemans. "Vanaf september 2013 zullen er structureel twee tot vier jongerenprogramma's worden uitgezonden op het derde kanaal. Zo staat het ook in de beheersovereenkomst."

Hellemans is nog niet vergeten dat er heel recent nog veel discussie was rond de komst van een extra VRT-net. Onder andere het ACW en werkgeversorganisatie Voka zijn geen voorstanders. Voor de nieuwe projecten van de VRT werd namelijk zeven miljoen euro voorzien. Zo'n drie miljoen daarvan gaat volgens Hellemans naar de ontkoppeling van Canvas en Ketnet. De rest wordt onder andere geïnvesteerd in de jongerenprogrammatie.

Tegelijkertijd verdwijnen op 1 mei wel de digitale kanalen, wat een besparing moet opleveren. Canvas wordt op dat moment omgevormd tot een meer actualiteitsgedreven zender. Tot en met 13 mei blijven de zenders te ook te zien op de vertrouwde kanalen.