Direct naar artikelinhoud

Formule 1: soap rond 'diffuser' zal 100 miljoen kosten

Shanghai l Woensdag besliste de FIA dat de omstreden diffuser van Jenson Button dan toch mag. Meer was niet nodig om de paddock in brand te steken. Wie het magische onderdeel niet heeft, is woedend, want moet nu aan de slag om ook zo een ding in de auto te stoppen. Rondvraag leert dat zulks niet alleen maanden werk vergt, maar vooral een fortuin. Zoals: een onwelvoeglijke 100 miljoen.

Flavio Briatore is woedend. "Een schande", noemt hij het. "Het kampioenschap is nu al beslist: de jongens van Brawn GP halen het met de vingers in de neus." De grote baas van Renault heeft het over de beslissing om de zogenaamde diffuser van Brawn, Williams en Toyota goed te keuren: een versie (zie kaderstukje) die in twee verdiepingen is gebouwd en dus veel doeltreffender is. De concurrentie wraakte het ding maar kreeg woensdag dus ongelijk. "Heel vervelend", zegt teambaas Mario Theissen van BMW. "We kunnen opnieuw van nul beginnen."

Klopt. Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudig: de anderen teams die ook maar even een speciale diffuser monteren, toch? "Neen, het is geen magisch onderdeel dat je gewoon in je auto stopt", zucht Fernando Alonso, ook in het kamp van de gedupeerden. "Je moet eigenlijk de hele auto aanpassen, alles wat tussen de voor- en achtervleugel zit. Die diffuser heeft immers gevolgen voor de algemene vormgeving."

En dat wordt dus een werk van de lange adem, "misschien wel vier à vijf maand", voorspelt BMW-baas Mario Theissen. "Het zou wel eens kunnen dat het kalf verdronken is", beseft Alonso. Omdat Jenson Button in drie, vier of vijf maanden tijd wel een onoverbrugbare voorsprong bij elkaar zal gefietst hebben, is de collectieve overtuiging in de paddock. Terwijl Williams en Toyota, die andere jongens met een dubbele diffuser, ondertussen de ereplaatsen wel zullen invullen.

Maar is er meer. Omdat de teams die hun auto nu gaan aanpassen helemaal 'van nul' moeten beginnen, wordt die ombouw een peperdure zaak. "Vijf à tien miljoen euro", schat Martin Whitmarsh van McLaren, terwijl ze het bij Ferrari hebben over "minstens 20 miljoen" en andere bronnen zelfs 30 miljoen vernoemen.

Tijd voor een optelsommetje? Toro Rosso krijgt automatisch de nieuwe auto van moederhuis Red Bull en kneusje Force India heeft sowieso geen geld. Maar Ferrari, McLaren, Renault, Red Bull en BMW zijn al druk bezig. Vijf teams die nu gemiddeld 20 miljoen euro moeten investeren, geld dat niet was begroot. Goed voor een slordig totaal van 100 miljoen euro of vier miljard frank. Of hoe de formule 1 dringend moet besparen om te overleven in deze tijden van economische crisis, maar in de plaats daarvan haar reputatie van geldverslindende machine koppig blijft stutten. Om het nog niet te hebben over het onthaal dat Renault of McLaren wacht als ze straks bij ING of Vodafone op bezoek gaan, hun door de wereldwijde crisis geplaagde sponsors.

(jb)

Mario Theissen van BMW:

We kunnen opnieuw van nul beginnen. Dit kost ons vier à vijf maanden