Direct naar artikelinhoud

Nicaragua wil eigen Panamakanaal

De Centraal-Amerikaanse republiek Nicaragua heeft een oud idee onder het stof vandaan gehaald: net als in Panama wil het een kanaal tussen de Atlantische en de Stille Oceaan.

President Daniel Ortega stuurde zijn wetsvoorstel voor een nieuw interoceanisch kanaal dinsdag naar het parlement. In dat halfrond heeft zijn Frente Sandinista de Liberación Nacional (FSLN) tweederde van de zetels. Volgens Ortega kan de constructie van een nieuwe waterweg zijn arme land 40.000 banen opleveren. De bouw wordt begroot op zowat 24 miljard euro, waarvan Managua zelf de helft zou ophoesten. De VS zouden aangezocht worden om de andere helft te financieren, zij het dat Nicaragua de soevereiniteit over het kanaal zou uitoefenen.

Het plan komt niet zomaar op de proppen. Het dateert uit de 19de eeuw en wordt om de zoveel jaren, afhankelijk van conjunctuur en opportuniteiten, uit de koelkast gehaald.

Nicaragua liep letterlijk de boot mis toen de VS in de late jaren 1880 besloten om toch maar voor de landengte in Panama te kiezen. Daar was de Franse ingenieur Ferdinand de Lesseps aan een kanaal begonnen, een onderneming die falikant afgelopen was door geldgebrek en een hoge dodentol onder de arbeiders, die massaal aan malaria stierven. De VS, die naar een goedkope mogelijkheid zochten om hun oost- met hun westkust te verbinden, namen de zaak dus van de Fransen over. Nicaragua lag de Amerikanen hoe dan ook niet: onder meer het risico op aardbevingen en op vulkaanuitbarstingen ligt er hoger.

Dat Nicaragua inmiddels een nieuwe kans ruikt, heeft alles te maken met de groeiende maritieme handel en de steeds grotere omvang van schepen. Panama is met gigantische werken bezig om zijn eigen kanaal breder te maken, maar nu al is duidelijk dat het spoedig nog maar eens te smal zal zijn.

Het Nicaraguaanse kanaal zou via een aantal rivieren lopen en het - ecologisch kwetsbare - meer van Nicaragua gebruiken. Of de plannen concreet worden, zal nog moeten blijken.