Direct naar artikelinhoud

Ex-baas Twitter werkt mee aan televisiereeks

Vijf jaar lang was Dick Costolo als grote baas van Twitter een van de spilfiguren in Silicon Valley. Die ervaring gaat hij nu gebruiken om mee te werken aan Silicon Valley, de HBO-reeks over het walhalla der start-ups.

Hoe gaat het er aan toe in de bestuurskamer van een groot internetbedrijf? Hoe verlopen de onderhandelingen met investeerders? Voor scenaristen van een reeks over Silicon Valley is het soms moeilijk inschatten hoe waarheidsgetrouw het allemaal is wat ze in hun scenario's schrijven. Dus vonden ze er bij de HBO-reeks Silicon Valley niets beter op dan gewoon een van die topmensen zelf in te huren. Dick Costolo was tot enkele maanden geleden de CEO van Twitter en zat tot deze week nog in de raad van bestuur van het bedrijf.

Concrete plannen voor iets nieuws heeft hij nog niet, en dus ging hij graag in op het aanbod van HBO. "Dit is leuk voor nu en het is een goede overgang." Costolo zal niet zelf meeschrijven aan de scenario's, maar zal enkele dagen per week als klankbord fungeren voor de scenaristen. "Ik ben meer consultant dan schrijver", vertelde hij zelf aan persagentschap Bloomberg. "Ik beantwoord hun vragen, beschrijf hoe gesprekken verlopen tussen directeurs, werknemers en investeerders..."

Costolo is nu al een aanwinst, zei Mike Judge, de bedenker van de reeks. "Het is fantastisch om verhaallijnen op te werpen en ideeën te pitchen en dan gewoon te vragen: 'Hey Dick, zou dit echt kunnen gebeuren?"

Costolo heeft ook een verleden als improvisatiecomedian en probeert naar eigen zeggen al eens een mop aan te brengen. "Maar die scoren lang niet zo goed in vergelijking met die van de andere schrijvers."

De Amerikaanse zender HBO zond al twee seizoenen uit van Silicon Valley en bestelde onlangs nog een derde seizoen van de comedyreeks. Het eerste seizoen was deze zomer op Canvas te zien.