Direct naar artikelinhoud

Rijk worden van de rijken

Het spreekwoord mag dan wel stellen dat geld niet gelukkig maakt, maar we dromen er toch allemaal wel eens van om stinkend rijk te zijn. Dan fantaseren we over een luizenleven waarin enkel genieten telt en alle zorgen kunnen worden uitbesteed. In deze lichtjes decadente documentaire (2012) maken we kennis met enkele creatieve ondernemers die middels het aanbieden van exclusieve diensten hun graantje proberen mee te pikken. Want echte rijkaards gooien hun geld immers niet zelf over de balk maar huren, vanzelfsprekend tegen een royale vergoeding, iemand in om dat in hun plaats te doen. Zo zien we hoe 'shopper' Olena wordt uitgestuurd om een met diamanten belegde balpen van 180.000 euro (!) te kopen en hoe ene Jean-Christophe de vraag naar zijn met goudschilfers verrijkte champagne amper kan bijhouden. Ook Blaise wordt straks zogoed als zeker even rijk als zijn klanten. Wellicht omdat geld niet mag stinken en de ene miljonair niet als de volgende ruiken mag, fabriceert hij voor de 11 miljoen superrijken op deze aardkloot exclusieve parfums voor een slordige 25.000 euro per flacon.