Direct naar artikelinhoud

Kostenbesparingen bij Heineken en Carlsberg maken slabakkende verkoop goedWinst in slinkende biermarkt

De Nederlandse bierproducent Heineken en zijn Deense sectorgenoot Carlsberg haalden over 2009 meer winst, terwijl ze minder bier verkochten. Bij Heineken werd de lagere verkoop goedgemaakt door hogere prijzen en kostenbesparingen. Carlsberg sneed in de kosten door brouwerijen te sluiten en haalde vooral in Rusland sterke cijfers.

BRUSSELl De bierconsumptie is door de recessie wereldwijd geslonken. Heineken, het nummer drie op de biermarkt, kon in ons land met een herlancering van Alken-Maes toch marktaandeel winnen. De brouwer verhoogt dit jaar nogmaals zijn bierprijzen.

Heineken en Carlsberg, het nummer drie en vier op de biermarkt na AB InBev en SAB Miller, maakten gisteren hun jaarcijfers bekend. Daaruit bleek dat Heineken meer winst haalde dan verwacht. De Nederlandse biergroep zag de verkoop in haar mature markten wel afnemen, met name in Europa, maar scoorde nog in Azië en Afrika. Heineken is in België aanwezig met Alken-Maes, Grimbergen, Cristal en Mort Subite. Alken-Maes slaagde erin wat marktaandeel te winnen dankzij een herlancering van het Maesmerk. Zo kregen de fles en het glas een andere look. De operationele winst van de Belgische activiteiten zou over 2009 ‘stabiel’ zijn geweest, dankzij prijsverhogingen. Meer details werden daar niet over vrijgegeven.

Of Maes kon profiteren van de perikelen bij AB InBev is niet echt duidelijk. Volgens The Wall Street Journal was er nooit een tekort aan Stella, ondanks de blokkades van meer dan een week. Maar de Belg zou nu wel de buik vol hebben van Stella en overgeschakeld zijn op andere bieren. De Amerikaanse krant heeft het over “een psychologische reactie tegen AB InBev” en citeert Jean-Marie Dewandeleer, voorzitter van de Belgische vereniging van caféhouders. “AB InBev heeft de prijzen de voorbije jaren gewoon te veel verhoogd”, stelt hij. “De cafés willen de AB InBevbieren niet meer verkopen.”Heineken meldde ook dat er nog meer prijsverhogingen aankomen, al zouden die minder scherp zijn dan het voorbije jaar. De biergroep geeft naar eigen zeggen meer uit aan energiekosten en marketinginitiatieven, ook al zouden de prijzen van de grondstoffen wat gedaald zijn.Carlsberg, de Deense producent van onder meer Tuborg en Kronenbourg, kondigde resultaten aan die in lijn waren met de verwachtingen. De winst steeg en de vooruitzichten voor dit jaar zijn positief. De brouwer verwacht nog meer groei in Rusland. Het bierverbruik is er wel met 10 procent gedaald, maar Carlsberg wint er terrein. Al zal dat volgens Carlsberg niet zo blijven, aangezien de Russische biermarkt blijft krimpen en de bierheffingen sinds begin dit jaar fors verhoogd zijn. De brouwer gaf geen aparte cijfers voor België, maar de inkomsten in Europa daalden met gemiddeld 5 à 6 procent.