Direct naar artikelinhoud

Personeel mag toekomst FM Brussel uittekenen

Nu de CEO de laan is uitgestuurd, moet het personeel zelf bepalen wat er met FM Brussel gebeurt. Kersvers algemeen hoofdredacteur Jeroen Roppe neemt het voortouw. Al is niet iedereen daar enthousiast over.

Vorige week leek stadszender FM Brussel nog gedoemd om te verdwijnen. Een week en een paniekerige persconferentie van de bevoegde ministers Sven Gatz (Open Vld) en Pascal Smet (sp.a) later, ziet het plaatje er een stuk rooskleuriger uit. De zender blijft alleszins tot half oktober on air.

Wat daarna volgt, moet het personeel de komende weken bepalen. Al zijn nog niet alle onweerswolken verdwenen. De denkoefening over de toekomst van de Vlaams-Brusselse media, waar de zender deel van uitmaakt, gebeurt onder leiding van Jeroen Roppe - de man die vorige week door de gewraakte CEO Michel Tubbax tot algemeen hoofdredacteur werd gebombardeerd. En daar is niet iedereen onverdeeld gelukkig mee.

In een poging het personeel voor zich te winnen, vertelde Roppe gisteren tijdens een informatievergadering dat hij slechts een paar weken geleden vernam dat het schrappen van FM Brussel een optie was. Dat de zender zou sneuvelen, kreeg hij net als de rest pas vorige week dinsdag te horen.

Roppe, tot voor zijn promotie hoofdredacteur bij de stadszender, streed naar eigen zeggen tot op het laatste moment voor het behoud van FM Brussel. Tevergeefs. "Een uitleg die niet iedereen kon overtuigen", is te horen bij het personeel. "Zeker omdat tijdens de vergadering ook bleek dat niet alle hoofdredacteurs uit het managementteam op dezelfde lijn zaten." Ondanks die tegenkanting mag Roppe de lijnen voor de vernieuwingsoperatie uitzetten. "Er is gewoon geen alternatief.", klinkt het.

Krappe deadline

Een gezondheidswandeling wordt die vernieuwingsoperatie niet. Er is niet alleen de krappe deadline voor het uittekenen van het toekomstplan, het wordt ook geen sinecure om de rekening op het einde van de rit te doen kloppen. Het blijft immers de bedoeling de verschillende nieuwsmerken van de Vlaams Brusselse Media (FM Brussel, Brussel Deze Week, tvbrussel, brusselnieuws.be en Agenda Magazine) onder één naam samen te brengen op een nieuw meertalig digitaal platform.

Die transformatie vraagt investeringen. Het geld daarvoor wou Tubbax bij FM Brussel halen. Maar daar kan nu geen sprake meer van zijn. Ook na half oktober wil het personeel immers een volwaardig radiostation.