Direct naar artikelinhoud

Ryanair de helft goedkoper? Niet waar

Straffe taal gisteren op de persconferentie van Ryanair-CEO Michael O'Leary: "We kunnen tickets aanbieden voor de helft van die van Brussels Airlines." Ondertussen is de vliegende consument wel wat gewoon van de immer zelfgenoegzame Ier, maar een kleine vergelijkende studie leert dat Ryanair zijn beloftes als lagekostenmaatschappij waarmaakt, maar die van de prijzenhalvering ten opzichte van Brussels Airlines allerminst.

Op de tien nieuwe bestemmingen die Ryanair aandoet vanaf 28 februari vanaf Zaventem, scoort de blauw-gele maatschappij met de laagste prijzen voor een retourvlucht (21/3-23/3) in maart, behalve - opvallend - voor Venetië. Daar triomfeert concurrent Brussels Airlines, met maar liefst 64,98 euro prijsverschil. Voor Ibiza waren gisteren geen vluchten beschikbaar in maart.

Ondanks de beloftes van Ryanair om vanaf deze maand stapsgewijs een aantal klantvriendelijkere maatregelen door te voeren, moet wie online boekt op zijn hoede blijven. Voor je het weet heb je een reisverzekering aan je broek, bagage meebrengen en een zitje reserveren jagen het prijskaartje nog de hoogte in met respectievelijk 25 euro en 10 euro.

Ondertussen laten de vakbonden BBTK, BTB en ACOFD weten not amused te zijn met de komst van Ryanair naar Zaventem. "Dat Ryanair zijn prijzen laag kan houden, realiseert het onder andere door handig in te spelen op de gebrekkige sociale Europese regelgeving. Piloten en cabinepersoneel worden in Ierland ingeschreven tegen lage kosten, maar ingezet in de rest van Europa. Dit heeft een naam: sociale dumping, en sociale onrust is het gevolg. Cowboys die het personeel willen laten werken onder onaanvaardbare omstandigheden en die de sociale dialoog ondermijnen, bedenken zich beter twee keer."

O'Leary heeft zijn volgende vijand dus alweer gevonden.