Direct naar artikelinhoud

Tinder wil beleggers verleiden

Match Group, het bedrijf achter de populaire dating-app Tinder, trekt naar de beurs. Het bedrijf hoopt met de beursgang zo'n 90 miljoen euro op te halen.

Het is er eindelijk van gekomen: Match Group, het bedrijf achter datingapp Tinder, trekt naar de beurs in New York. Er doen al twee jaar geruchten de ronde over de beursgang. Het bedrijf, dat deel uitmaakt van internet- en mediaconcern IAC, is behalve van Tinder ook bekend van datingssites Match en OKCupid.

Match Group heeft naar eigen zeggen wereldwijd 59 miljoen actieve gebruikers. Ruim 60 procent daarvan zijn volgens het bedrijf jonger dan 35. Die zorgden vorig jaar voor een omzet van ongeveer 780 miljoen euro. Naar eigen zeggen beheert Match Group 20 procent van de datingmarkt. Die bewering deed het voordat het in juli 575 miljoen dollar op tafel legde voor de Canadese datingservice PlentyofFish.

De papieren voor de beursgang zijn vrijdag ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond.

Tinder heeft ook een probleem, een probleem dat Facebook heet. Tinder laat zijn gebruikers namelijk inloggen via hun Facebook-profiel. Heel simpel en daarom een van de redenen waarom de app zo populair is. Maar storingen bij Facebook hebben ook al voor problemen gezorgd, doordat Tinder-gebruikers niet meer bij hun profiel raakten.

Een heel stuk erger zou het worden als Facebook zou beslissen dat het de samenwerking tussen de twee bedrijven niet langer ziet zitten. Voor de dating-app zou dat een zeer zware klap betekenen. Opmerkelijk genoeg maakt het bedrijf uitdrukkelijk melding van dat scenario in de prospectus die het publiceert bij de aanvraag tot beursgang. Match Group meldt meer bepaald dat Facebook 'uiterst discreet' is in de voorwaarden die het stelt om te kunnen blijven gebruikmaken van de sociaalnetwerksite. "Als Facebook die voorwaarden zou veranderen, zou dat een zeer negatief effect hebben op onze activiteiten", zo staat in de beursprospectus te lezen.

Superlike

Tinder introduceerde onlangs de 'superlike', waarmee gebruikers kunnen aangeven dat ze iemand superleuk vinden. Het bedrijf verdient daaraan door maar één superlike per dag toe te laten. Willen gebruikers een tweede versturen, dan moeten ze daarvoor betalen.