Direct naar artikelinhoud

Ferrari is minder waard dan het denkt

Nog deze maand wil Ferrari 787 miljoen euro ophalen via een beursgang. Analisten knipperen met de ogen, want het iconische automerk is volgens hen amper de helft waard.

Ferrari probeert de opbrengst van zijn beursgang op te drijven. Moederbedrijf Fiat Chrysler verkoopt een belang van 10 procent en zou mikken op een totale waardering van Ferrari van 8,6 miljard euro. Ferrari wil 17,2 miljoen aandelen naar de beurs brengen voor tussen de 42 en 46 euro per stuk. Dat zou betekenen dat de sportwagenfabrikant tot 787 miljoen euro ophaalt met de beursgang. Dat blijkt uit een melding bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC.

Fiat wil Ferrari in de markt zetten als luxemerk en niet als automaker. Dat scheelt aardig in de waardering op de beurs. Luxebedrijven noteren op zo'n twintig keer de operationele winst, veel meer dan autobouwers.

"Ja, Ferrari is een bijzonder automerk, uniek zelfs. Maar nee, de waarde van het bedrijf komt nog niet eens in de buurt van het gewenste bedrag", reageerde analist Hans-Peter Wodniok van onderzoeksbureau AlphaValue in Het Financieele Dagblad.

Emotie voorop

Voor hem is het duidelijk: de top van Fiat Chrysler hoopt dat de emotie de overhand krijgt bij de beursgang van de Italiaanse fabrikant van supersportwagens en dat beleggers de rekenmachines thuis laten.

De beursgang werd al een jaar geleden aangekondigd en zal naar alle waarschijnlijkheid later deze maand plaatsvinden. Hij is onderdeel van de vorig jaar oktober aangekondigde plannen om de roemruchte Italiaanse sportwagenfabrikant af te splitsen van moederconcern Fiat Chrysler. De afsplitsing moet begin volgend jaar worden afgerond.

Even leek het er nog op dat het 'dieselschandaal' bij Volkswagen roet in het eten zou gooien, omdat dat de aandelenkoersen van Europese automakers pijlsnel deed kelderen. Maar, zegt topman Sergio Marchionne: "Ferrari is geen gewone autofabrikant, maar moet eerder worden vergeleken met luxemerken zoals Louis Vuitton Moët Hennessy."

Dergelijke bedrijven halen een hogere winstmarge omdat klanten bereid zijn extra te betalen voor de historie, de exclusiviteit en de status van hun producten. Er wordt met andere woorden betaald voor het merk, en dat concurrentievoordeel kan ook aan het iconische Ferrari worden toegeschreven, meent Marchionne. Dat betekent een hogere beurswaarde dan een 'gewone' autofabrikant.

Hans-Peter Wodniok maakt brandhout van die analyse, omdat het businessmodel van fabrikanten van supersportwagens veel risicovoller is dan dat van andere producenten van luxegoederen. "Het is veel ingewikkelder en dus veel duurder om een nieuw model sportwagen te ontwikkelen dan een handtas. Ferrari verkoopt maar een handvol verschillende modellen. Er hoeft dus maar één model te floppen, en dan heeft het bedrijf meteen een groot probleem."

Wodniok waardeert Ferrari op hooguit 5 miljard euro. "En dan ga ik ervan uit dat Marchionne het bedrijf zonder schulden en met flink wat geld in kas achterlaat, om tegenvallers op te vangen."