Direct naar artikelinhoud

Vrouwelijke regisseurs bloeien enkel in onafhankelijke cinema

Van de zestien films die deze week meedingen naar de hoofdprijs op Sundance, 's werelds belangrijkste alternatieve filmfestival, zijn er acht geregisseerd door een vrouw. Die gelijkwaardigheid tussen man en vrouw steekt schril af tegen de cijfers uit de commerciële filmindustrie. Slechts bij 9 procent van de Hollywood-films van vorig jaar zat er een vrouw in de regiestoel.

De cijfers komen uit een onderzoek van het Amerikaanse Centre for the Study of Women in Television and Film. In de onafhankelijke films doen vrouwen het beter. De studie toont aan dat 18 procent van alle regisseurs, producers, schrijvers, cineasten en editors vrouwen zijn. Bij de producenten ligt het cijfer op 25 procent. Het aantal schrijfsters is sinds 2006 gestegen van 10 naar 15 procent in 2012.

Opmerkelijk is wel dat vrouwen het beter doen in onafhankelijke films. Op het onafhankelijke filmfestival Sundance waren tussen 2002 en 2012 22 procent van de competitiefilms gemaakt door een vrouw. In dezelfde periode werd in Hollywood 4,4 procent van de films geregisseerd door een vrouw. Liefst 40 procent daarvan stroomde door met behulp van Sundance.

De mannelijke dominantie is een taaie gewoonte in de cinema. Kathryn Bigelow blijft de enige vrouw die ooit een Oscar mocht oppikken als beste regisseur (voor The Hurt Locker). Haar nieuwe controversiële film Zero Dark Thirty doet dit jaar mee voor de hoofdprijs, maar zelf is Bigelow niet opnieuw genomineerd als regisseur.

De kwestie is allerminst een Amerikaanse exclusiviteit. Vorig jaar kwam het tot een fikse rel toen geen enkele vrouw op de competitielijst raakte van het festival van Cannes. Maar ook de bloeiende Vlaamse film doet het niet veel beter. Alle commerciële succesfilms van de voorbije jaren zijn gedraaid door mannen, van Stijn Coninx over Jan Verheyen en Eric Van Looy tot Michael Roskam en Felix Van Groeningen.

Vrouwelijke filmmaaksters moeten zich onderscheiden met films met kleinere budgetten, zoals Fien Troch momenteel bewijst met Kid. Geen toeval, volgens de Amerikaanse onderzoekster Stacy Smith. Volgens haar verdwijnen de vrouwen als er meer geld bij komt kijken.