Direct naar artikelinhoud

Winterkoopjes steeds populairder

BRUSSEL l Winterkoopjes worden steeds populairder, zo blijkt uit onderzoek van verbruikersorganisatie OIVO. In 2007 gingen vier op de tien consumenten naar de januarisolden, in 2006 waren dat er drie op de tien.

Het volk dat in januari de winkelstraten afschuimt, doet dat vooral vanuit de gedachte goede zaakjes te doen. De belangstelling gaat daarbij vooral uit naar kleding en schoenen. De koopjes zijn volgens kenners best de moeite waard. Handelaars laten nog niet in hun kaarten kijken, maar ook nu ziet het ernaar uit dat de meesten volgende week beginnen met kortingen van 30 tot 50 procent.

Bovendien hangt er nog heel wat kleding in de rekken omdat de verkoop dit najaar iets tegenviel.

Luc Ardies van de Unizo-winkelraad wijst erop dat er vooral bij de kleinere boetieks interessante aankopen te doen zijn. "Zij kopen gewoonlijk duurzamere en kwaliteitsvollere artikels aan. Anders zijn die vrij duur, maar tijdens de solden gaan die voor aanvaardbare prijzen van de hand."

De start van de winterkoopjes is traditioneel 3 januari. Dat is in 2008 een donderdag. Geen goeie dag om de solden te beginnen, weet Mattheeuws. "Zaterdag is traditioneel een topdag, daarna volgen woensdag en vrijdag, want dan zijn er heel wat vrouwen die niet werken. Dinsdag en donderdag zijn minder goed, maar gelukkig vallen de solden in de kerstvakantie. Dat is een absolute meevaller." Zaterdag 5 januari zal de topdag zijn.

Mensen blijken echt gefixeerd te zijn op de kortingen. "Het geeft klanten een kick om iets te kopen waar -20, -30, -50 of -70 op staat", weet Mattheeuws. "Ze kijken meer naar die percentages dan naar wat het werkelijk kost. De prijs weten ze vaak niet eens meer maar mensen herinneren zich wel de korting die ze kregen." (TS)