Direct naar artikelinhoud

Blazen verplicht bij álle controles

Om het aantal ongevallen met dronken chauffeurs drastisch te doen dalen, wil de politie elke bestuurder, bij eender welke verkeerscontrole, laten blazen. Het adviesorgaan van de lokale politie heeft de zones onlangs opgeroepen daar werk van te maken. 'Uiteindelijk moet dit ook een dwingende richtlijn worden.'

Elke dag worden in ons land gemiddeld 130 bestuurders betrapt met een stuk in hun kraag. Goed voor in totaal 47.456 boetes vorig jaar. Hoge cijfers, maar ze vertegenwoordigen wellicht slechts een fractie van het totale aantal dronken chauffeurs.

In een enquête van het BIVV gaf onlangs nog één op de vijf Belgen toe de voorbije maand zeker één keer met een glas te veel op achter het stuur gezeten te hebben. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat in liefst één op de zeven ongevallen met gewonden alcohol in het spel is.

De politie wil daarom het aantal controles stevig opvoeren. "Niet alleen tijdens de BOB-campagnes, maar 365 dagen op een jaar", zegt Rudi Wagelmans van de VCLP, het adviesorgaan van de lokale politie. "Als eerste stap hebben we alle lokale korpsen opgeroepen om bij elke bestuurder die ze tegenhouden op zijn minst een pre-test af te nemen met een samplingtoestel. Die detecteert de aanwezigheid van alcohol in de omgevingslucht in de wagen, zonder dat de bestuurder rechtstreeks in het toestel hoeft te blazen."

Wie dus aan de kant wordt gezet omdat hij pakweg zat te gsm'en achter het stuur, te snel reed of geen gordel droeg, wordt ook gecontroleerd.

Er zijn trouwens plannen om van 'stoppen = blazen' een verplichte regel te laten maken. Dat kan via een besluit van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) of het College van Procureurs-generaal. "Dat is het uiteindelijke doel",zegt Wagelmans. "Er zijn hierover al verscheidene gesprekken gevoerd. Maar we willen eerst een evaluatie maken van de oproep bij de lokale korpsen. We moeten onder andere bekijken hoeveel extra samplingtoestellen nodig zijn. Finaal moeten alle bestuurders het gevoel krijgen dat de politie hen op eender welk moment van de dag, op eender welke plaats kan controleren."

Nachten en weekends

Vakbond VSOA heeft alvast weinig bezwaar. "Geen agent die de verschrikkelijke gevolgen van dronken rijden nog niet van dichtbij heeft meegemaakt. Elk middel om alcohol uit het verkeer te krijgen, is goed. Dus ook zo'n dwingende richtlijn", zegt woordvoerder Vincent Houssin. "De enige voorwaarde die wij daar tegenoverstellen, is dat er meer controle gebeurt op de momenten dat het nodig is: tijdens de nachten en de weekends. Daarvoor zijn voldoende manschappen en materiaal nodig."

Minister Jambon heeft alvast 52 nieuwe alcoholtesters en 98 extra personeelsleden voor de federale wegpolitie voorzien. Hij zal ook de aankoop van de samplingtoestellen verder laten uitrollen bij de lokale politiezones. Tegen eind dit jaar wil hij al afklokken op 2,1 miljoen alcoholcontroles - een sprong met liefst 75 procent in vergelijking met vorig jaar.