Direct naar artikelinhoud

'Dit wordt een blijver'

'Wéér een stuk over Pokémon Go', foetert u misschien. En gaat die hype ooit nog voorbij? Of hebben de Poké-jagers en anime-wezentjes ons leven veranderd? Een beetje van beide, denken experts. 'Dit wordt een blijver. Maar wel voor een kleinere doelgroep.'

Zaterdag crashten servers toen het spel in ons land officieel beschikbaar werd, de politie lanceert de ene veiligheidsoproep na de andere, en horeca-uitbaters geven aan dat spelers van het spel niet welkom zijn in hun zaak: Pokémon Go, het Nintendo-spelletje waarbij je via de camera-app van je smartphone de Japanse tekenfilmfiguurtjes moet vangen, is dé zomerhype van dit jaar.

De vraag is: gaat de hype liggen, zoals pakweg Angry Birds ook is weggedeemsterd? Of blijven we ook na de zomer nog artikels schrijven - en lezen - over Pokémon-jagers die het New Yorkse Central Park overspoelen omdat er een zeldzaam waterwezen is gesignaleerd?

Pokémon Go komt hoe dan ook op het juiste moment, vindt digitaal ondernemer Bert Van Wassenhove. "Het is zomervakantie, waardoor de mensen sneller buitenkomen. Als het sneeuwde, zou niet iedereen op straat komen." De media, die de komkommertijd proberen door te komen, doen natuurlijk ook hun duit in het zakje. "En het is ook gewoon het perfecte tijdverdrijf", vertelt Bart De Waele, CEO van webdesign- en onlinemarketingagentschap Wijs - zelf een fervent Poké-jager.

Dat doet vermoeden dat de populariteitspiek van het spelletje tegen september voorbij zal zijn. "De inspanning die je ervoor moet doen, zal te groot blijken", denkt Van Wassenhove. "En echte gamefreaks zullen het spelletje misschien snel te simpel vinden."

Maar dat betekent niet het einde van het Pokémon Go-succes. "De makers zullen nieuwe elementen toevoegen, zij het vooral voor meer fervente spelers", voorspelt Van Wassenhove. "Maar als dat een tiende of zelfs een honderdste is van de mensen die nu spelen, is dat nog steeds een gigantisch aantal. Dus ik zou zeggen: dit is een blijver. Maar wel voor een kleinere doelgroep."

Verzameldrift

Maar die doelgroep hangt stevig aan elkaar. "Het is een inherent sociaal spel, het is zeer zichtbaar", legt De Waele uit. "Vergelijk het met de witte Apple-oortjes destijds: zo'n herkenbaar element zorgt voor een groepsgevoel. Het werkt verspreidend, en versterkend." Pokémon Go wordt dus niet alleen door een groot bedrijf gedragen, maar ook door een grote groep mensen. "Of die groep zo groot blijft, hangt af van hoe fris ze het spel kunnen houden. Maar ik verwacht wel dat bij elke upgrade nieuwe functies en mogelijkheid zullen worden toegevoegd. En de verzameldrift kun je blijven aanwakkeren."

En dan is er nog de augmented reality (AR) - de technologie waarbij nieuwe elementen, zoals Pokémon, worden toegevoegd aan de realiteit. "Er wordt veel gesproken over virtual reality, maar hier zit een veel grotere toekomst in", denkt De Waele.

Zelfs als Pokémon Go zelf de hype niet overleeft, zal de AR-technologie wel standhouden. "De volgende stap is dat andere bedrijven andere franchises zullen lanceren die de technologie gebruiken, met alternatieve gameplays", stelt Van Wassenhove. "Dat is het verschil met pakweg Angry Birds: daar moesten de makers al heel creatief zijn om nieuwe elementen te kunnen toevoegen. Dit concept kun je veel makkelijker kopiëren, of recycleren."

Slecht nieuws voor de haters, dus: de Pokémon hebben hun laatste adem nog niet meteen uitgeblazen.