Direct naar artikelinhoud

British Airways vliegt op huisvuil

De Britse vliegmaatschappij British Airways kan dankzij ons afval binnenkort zo'n 3.500 keer per jaar van Londen naar New York vliegen. De Britten bouwen een raffinaderij die gewoon huisvuil omzet in biokerosine.

In het Oost-Engelse graafschap Essex starten de Britten nog dit jaar met de bouw van 's werelds eerste installatie die vliegtuigbrandstof kan produceren op basis van huisvuil. Ze doen dat in samenwerking met het Amerikaanse Solena Group, dat de technologie ontwikkeld heeft.

"We verzamelen allerhande huisvuil, dat normaal naar het stort gaat of in de verbrandingsoven verdwijnt. Het gaat om bananenschillen, plastics, 'vuil' karton, noem maar op", zegt een woordvoerster van British Airways. "Het huisvuil verdwijnt daarop in een speciale oven van 13 meter hoog en 3,5 meter breed, waarin het 3.500 graden heet is. Die temperatuur is zo hoog dat de 'grondstoffen' uiteenvallen in moleculen. Wat overblijft, is een biologisch gasmengsel van koolstofmonoxide en waterstofgas. Nadat dit gas gekoeld en gereinigd is, zet een machine het om tot synthetische koolwaterstoffen, gelijkend op synthetische ruwe olie. Dat kunnen we vervolgens omzetten in biobrandstof."

In totaal wil British Airways jaarlijks 73 miljoen liter biokerosine winnen uit 500.000 ton huisvuil. "Met die hoeveelheid brandstof kun je 3.500 keer van Londen naar New York vliegen met een Boeing 787. De uitstoot van broeikasgassen daalt zo met 3 procent." Op termijn hopen de Britten meerdere raffinaderijen te openen in heel Groot-Brittannië. Allicht is het de bedoeling om ook andere vliegmaatschappijen te bevoorraden.

Auto's

De luchtvaartsector zoekt dan ook al jaren naar 'groene' alternatieven voor gewone olie. Die wordt schaarser en dus duurder. Bovendien willen steeds meer overheden de vliegtuigmaatschappijen belasten volgens hun uitstoot. Ook het Nederlandse KLM is trouwens een voortrekker op het gebied van biokerosine. Onze noorderburen voerden al testvluchten uit met biobrandstof op basis van planten en frituurvet. Wat iedereen momenteel tegenhoudt om met biobrandstof te vliegen? Er zijn te weinig fabrieken. Het aanbod is bijzonder laag en de prijs extreem hoog.

Biobrandstof is overigens niet alleen een 'groene' oplossing voor de luchtvaart, meldt het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw (VILT). Uit een recente studie blijkt dat 16 procent van de brandstof die op Europese wegen wordt verbruikt, vervangen kan worden door brandstof uit afval. Zo zou Europa jaarlijks 37 miljoen ton minder olie moeten invoeren en zou er een industrie ontstaan die meer dan 300.000 jobs creëert.