Direct naar artikelinhoud

Mobiliteitsproblemen zetten EK 2020 op de helling

De milieuvergunning voor het Eurostadion leek snel in orde te komen. Maar een beslissing van de Vlaamse regering over de verbreding van de Brusselse ring zet de hele mobiliteitsstudie van Ghelamco op de helling. Het zorgt voor tijdverlies in de race naar het EK 2020 en is mogelijk de doodsteek voor het project.

Nagelbijtend tellen de bezielers van het Eurostadion af naar 10 mei. Dan staat een vergadering gepland waarop de Vlaamse overheid haar opmerkingen over het milieueffectrapport (MER) doorgeeft. Valt die lijst mee, dan kan het MER snel afgerond en goedgekeurd worden en kan Ghelamco werk maken van een milieuvergunning.

Dat vooruitzicht zorgde de voorbije weken voor optimisme bij de bouwheer van het stadion, dat gebruikt zal worden voor het EK en matchen van Anderlecht. "De ruwbouw moet klaar zijn eind 2018", sprak projectleider Simon Gheysens onlangs nog. Dat was het droomscenario. Die droom is aan diggelen geslagen toen de Vlaamse regering met een mededeling over de verbreding van de Brusselse ring kwam. Die werken zullen pas in 2019 van start gaan en duren tot 2023.

"Dat is problematisch voor het Eurostadion", zegt het Brussels Parlementslid Arnaud Verstraete (Groen). Hij stelde vast dat Ghelamco de studie over de impact voor de mobiliteit heeft gebaseerd op een scenario waarin de ring compleet afgewerkt is in 2020. "Alles moet nu herberekend worden."

Grote verkeersdruk

Dat zorgt voor nieuw tijdverlies - de eerste spadesteek had al in maart moeten plaatsvinden - en brengt ook een einde van het project dichterbij. Ghelamco moet in het MER een simulatie maken van de verkeersdruk voor de omgeving en die lijkt met een ring waarop gewerkt zal worden de eerste jaren navenant te zijn.

"Het rapport bevestigt dat de verbreding van de ring de mobiliteit niet verbetert rond Brussel. Het zal zelfs slechter zijn dan vandaag", zegt Vlaams fractieleider voor Groen Björn Rzoska.

"De kans dat er op basis van het nieuwe MER geen milieuvergunning kan worden afgeleverd, stijgt." In dat geval moet de stekker tijdelijk uit het stadion getrokken worden en verliest België zijn kandidatuur voor het EK 2020.

Groen hekelt het gebrek aan communicatie tussen de politici. "Waar zijn de Brusselse politici die dit project trekken de afgelopen jaren mee bezig geweest, als ze met hun Vlaamse collega's zelfs niet afgestemd hebben over mobiliteit? Als we topvoetbal willen zien in Brussel moet er snel een oplossing komen."

Naast de vraagtekens bij de verkeersdruk is het ook nog niet duidelijk of het Eurostadion past binnen de plannen voor ruimtelijke ordening. Op Parking C in Grimbergen mag niet om het even wat gebouwd worden. Alle oppervlaktes zijn gelimiteerd.

Juridische kunstgrepen

Ghelamco gaat zeer creatief om met de invulling van het stadion. De kleedkamer en de ruimte voor dopingcontrole krijgen dubbele bestemmingen, het voetbalveld wordt beschouwd als recreatie én cultuur en aan de gangen worden vier verschillende doelen gegeven. Juridische kunstgrepen die het stadion binnen de wet moeten laten passen. "Als dit passeert, kun je je afvragen waarvoor ruimtelijke planning nog dient", zucht Groen.

In de achtergrond woedt op gemeentelijk niveau ook nog een discussie over een buurtweg die over Parking C loopt. Die weg moet eerst afgeschaft worden vooraleer Ghelamco een bouwvergunning kan aanvragen.