Direct naar artikelinhoud

Geen gelukkig nieuwjaar voor sms

Maakt u zich geen zorgen als u nauwelijks sms'jes kreeg op oudejaarsnacht. Dat ligt niet aan uw tanende populariteit of steeds hogere leeftijd, het is een trend. Nieuwjaarswensen horen tegenwoordig op sociale media, en niet meer in sms-berichtjes.

Kent u die nieuwjaarsfeestjes nog waar iedereen zich gek zat te sms'en om toch maar naar alle dichte en verre vrienden het juiste bericht te sturen? Waar het kussen en het klinken om middernacht constant werd onderbroken door oplichtende schermpjes en meldingen van nieuwe sms'jes? Wel, dat soort feestjes kende zijn hoogtepunt in de nacht van 31 december 2010. Als u deze nieuwjaarsnacht nog op zo'n feestje verbleef, bent u niet meer helemaal mee. En dat is nog vriendelijk uitgedrukt.

De Belgen verstuurden destijds, in de overgang van 2010 naar 2011, bij de drie telecomoperatoren Proximus, Mobistar en Orange meer dan 113 miljoen sms'en. Dat was een absoluut record voor ons land. Zeven jaar later is dat meer dan gehalveerd en verzonden we met oudejaar ruim 43,2 miljoen berichtjes.

Wellicht is het merendeel van die oorspronkelijke wensen per sms verhuisd naar sociale media. Zo noteerde Proximus tijdens de nieuwjaarsnacht 98.000 gigabyte aan mobiel dataverkeer, of meer dan het dubbele van vorig jaar. Bij Orange lag het mobiel dataverkeer maar liefst 81 procent hoger dan vorig jaar, met een piek rond middernacht. Het 4G-verkeer steeg bij deze operator zelfs met 127 procent. De klanten van Telenet en Base verstuurden meer dan de helft meer wensen via WhatsApp en Facebook, opnieuw ten koste van de 'traditionele' sms. Het tijdstip van versturen verandert niet. De piek ligt onverminderd rond middernacht. Sms'jes worden steeds vaker als te saai en te duur bevonden. Sociale media zijn creatiever, makkelijker en rijker.

"De Belgen hinkten altijd wat achterop in hun gebruik van de sociale media", zegt trendwatcher Tom Palmaerts. "Maar de laatste twee jaar hebben we een inhaalmanoeuvre gemaakt. WhatsApp heeft in 2016 een veel breder publiek gevonden dan enkel de jongeren en de early adopters."

Al die nieuwe gebruikers hebben vorig jaar hun netwerk kunnen uitbouwen en groepen kunnen vormen. Op oudejaar hebben ze daar voor het eerst gebruik van gemaakt om hun wensen uit te sturen. Van familieleden tot fietskameraden en collega's, allemaal hebben ze tegenwoordig hun eigen virtuele groep op WhatsApp, allemaal kregen ze hun aangepaste wensen. Dat het mogelijk is om in WhatsApp filmpjes, foto's en gifs te sturen, maakt dit kanaal nog aantrekkelijker. "Het is die opsmuk die WhatsApp doet boomen", zegt social media-expert Hannes Coudenys.

Facebook

Voor WhatsApp gold dit jaar wat Facebook sinds 2008 meemaakt. In 2010 brak die website door bij de dertigers en veertigers, in de jaren erna volgden de vijftigers en zestigers. Nu gebruikten velen het voor een algemene wens, terwijl hun groepjes op WhatsApp specifieke en meer persoonlijke boodschappen kregen. "Facebook is de VTM van het internet", zegt marketingconsultant Pieter Baert. "Iedereen kijkt er naar, maar niemand is er wild van."

Snapchat maakt de sprong naar de oudere generaties niet. "Dat blijft een typisch kanaal voor jongeren", zegt Baert. "Jongeren zijn nu eenmaal veel visueler ingesteld dan ouderen", zegt Palmaerts. "Zij gebruiken de filters gretig en maken zelf lollige tekeningen. Ook al zijn die zeer slecht en amateuristisch, dat maakt niet uit. Als ze maar door de jongeren zelf zijn gemaakt."

En hoe zit het met de gouwe ouwe onder de kerstwensen, de papieren kerstkaart? Bpost kan niet kwijt of de Belgen dit jaar meer of minder kaartjes stuurden. Mensen gaan overduidelijk wel steeds meer zelf met fototoestel, lijm en schaar aan de slag om een kaartje in elkaar te knutselen. Met al die huisvlijt pakken ze dan graag uit op - dat spreekt - de sociale media.