Direct naar artikelinhoud

On-linefotoalbums zijn ook voor fotobedrijven een zegen

Het succes van on-linefotoalbums is ook ontwikkelaars als Spector, Kodak en Kruidvat niet ontgaan. Meteen ontdekten ze een nieuwe manier om een wat sputterende business weer aan te zwengelen: het leveren van afdrukken voor digitale foto's.

Ronald Meeus

Er zijn in België inmiddels een dertigtal foto-ontwikkelaars on line actief. Die moeten hun klanten uit een weliswaar steeds breder wordende vijver vissen, maar voorlopig blijft die slechts een klein deel van de fotografiemarkt beslaan. Volgens de laatste gegevens van studiebureau GfK Panel Services worden er maandelijks al meer dan 30.000 digitale camera's verkocht in België en heeft het aantal verkochte digitale toestellen de verkoop van de analoge broers allang gewipt, maar het aantal analoge toestellen die nog in gebruik zijn, blijft een barrière. Nog maar een kwart van de Europese consumenten heeft volgens consultant Forrester Research een digitale camera gekocht. Uit gegevens van Kodak blijkt dat er tegenover de meer dan 100 miljoen wereldwijd verkochte digitale camera's einde 2003 zo'n 1,25 miljard analoge toestellen stonden die nog altijd in gebruik waren.

Om zoveel mogelijk inkomsten aan die markt te onttrekken proberen fotofinishing-aanbieders zo goed mogelijk de trends van de gebruiker te volgen. Iets wat het op dit moment erg goed doet, is het on-linefotoalbum: de consument schiet het geheugenkaartje op zijn digitale camera vol, wordt lid van een fotoalbumdienst en uploadt al zijn beelden naar diens servers. Zodra de foto's 'gepost' zijn, kunnen ze al een beetje worden bewerkt (verkleinen/vergroten, stukken eruit, rode oogjes weg) en worden ze slechts halvelings publiek gemaakt: de eigenaar zelf kan aan zijn album door middel van een wachtwoord, en hij kan zijn foto's aan vrienden en kennissen laten zien door hen via e-mail een link naar de betreffende pagina te sturen. Door daarop te klikken kan de bezoeker de beelden alleen bekijken.

Het on-linefotoalbum bestaat inmiddels enkele jaren, met eerste stappen bij onder meer internetportalen als Yahoo! en MSN. Later doken ook fotografiebedrijven op op die markt, zoals Kodak met zijn albumsite www.ofoto.com. Er waren zelfs start-ups die er brood in zagen. Het Duitse Pixum, bijvoorbeeld, is in meerdere Europese landen (bij ons via www.pixum.be) aanwezig. Die laatste spelers voegden aan de erg vrijblijvende toepassing - bij de meeste kan men onbeperkt in tijd en aantal megabyte zijn foto's posteren - een bedrijvigheid toe die tot dusver niet echt van de grond kwam: via het internet papieren afdrukken bestellen van foto's die de gebruiker digitaal heeft gemaakt, en die hij vervolgens via de geëigende wegen (post of afhaal) afgedrukt kan terugkrijgen. Men gooit dus zoveel foto's op het web als men wil, en degene die echt in de smaak vallen kan men nog laten afdrukken ook. Via die weg proberen de bedrijven in kwestie inkomsten te genereren uit de ruimte op hun servers die ze openstellen aan gebruikers. Ook traditionele retailketens als Hema en Kruidvat zijn op de trein gesprongen en hebben een eigen fotoalbum on line.

Volgens woordvoerder Chris Van Raemdonck van de Wetterse fotogroep Spector begon het bedrijf pas echt geld te verdienen aan de afwerking van digitale foto's na de introductie van het albumconcept op zijn site. "We zijn een jaar of drie geleden begonnen aan fotofinishing via het internet, en dat verliep tot nu toe een beetje schuchter", zegt Van Raemdonck. "Dat is aan het veranderen. We kunnen nog altijd niet echt spreken over een kritische massa, maar het aantal bestellingen via het internet is zo goed als verdrievoudigd. Dat komt ten eerste door de sterke adoptie van de digitale camera, die dit jaar pas echt de weg naar de consument heeft gevonden, maar ook door de verbetering van het concept dat we hanteren op de website. Zo'n fotoalbum verlaagt aanzienlijk de drempel: mensen kunnen experimenteren, dingen veranderen, een beetje spelen, en foto's bestellen kan men wanneer men zeker is dat men een afdruk nodig heeft. Bij de bestelmodule die we vroeger hanteerden, kreeg een doorsneegebruiker misschien een beetje het gevoel dat hij ogenblikkelijk zijn portemonnee moest opendoen."

Een digitale camera is op zich immers meer een communicatietoestel dan een klassiek fotografieproduct. Het geheugen ervan kan veel meer beelden herbergen dan een traditioneel filmrolletje, en de meeste beschikken over een ingebouwde e-mailfunctie, die de foto's automatisch doormailt vanaf het moment dat de camera wordt aangesloten op een computer. De opkomende markt van mobiele telefoons met een ingebouwde digitale camera versterkt dat nog. Voorlopig zijn die cameraatjes niet in staat om een foto met afdrukkwaliteit te maken, maar in Japan zijn de eerste exemplaren met 2 megapixel of meer, beeldresoluties die wél voor een afdrukbaar beeld zorgen, al op de markt. "De komst van dat soort mobiele telefoons zal de markt voor digitale fotografie wellicht nog verbreden", zegt Van Raemdonck. "Het voordeel van zo'n ingebouwde camera is immers dat men die in principe altijd bij zich heeft."

'Zo'n fotoalbum verlaagt de drempel: mensen kunnen experimenteren, dingen veranderen, en foto's bestellen kan wanneer men zeker is dat men een afdruk nodig heeft'