Direct naar artikelinhoud

Bonden Ford eisen hogere ontslagpremie

De bonden bij Ford Genk zijn niet tevreden met het bedrag dat voor een gemiddelde ontslagpremie circuleert, 77.000 euro bruto. De gouden handdrukken bij Opel Antwerpen liepen op tot het dubbele. Op 11 november komt er een grote manifestatie.

De vakbonden reageren verbaasd op het feit dat de Amerikaanse top van Ford al een bedrag plakt op een mogelijke vertrekpremie voor de Genkse werknemers. Detroit rekent met ontslagvergoedingen van gemiddeld 100.000 dollar, of omgerekend 77.000 euro. Dat bedrag is genoemd door de Amerikaanse financieel directeur Bob Shanks. "Het genoemde bedrag is slechts richtinggevend. De uiteindelijke kostprijs per werknemer zal afhangen van onderhandelingen", nuanceert een woordvoerder van Ford Europa. "Bovendien had Shanks het niet alleen over Genk, maar bijvoorbeeld ook over Groot-Brittannië waar 1.500 mensen hun job verliezen."

"De gouden handdrukken kunnen niet hoog genoeg zijn", reageren de Genkse bonden. Zij wijzen naar de twee recente saneringen in de Belgische autosector. Bij de sluiting van Opel Antwerpen in 2010 stonden 2.600 werknemers op straat en werden ontslagpremies uitgekeerd van 10.000 tot 144.000 euro. Ook bij Volkswagen Vorst in 2006 liepen de bedragen op tot 144.000 euro.

Het gaat wel telkens om brutobedragen, waar de fiscus nog een slordige helft van afneemt. Het maximumbedrag is ook doorgaans alleen weggelegd voor werknemers met een loopbaan van 25 jaar. Wie nog maar pas bij Ford werkt krijgt veel minder dan wie er al een lange carrière op zitten heeft.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront blijft ook hameren op brugpensioen vanaf vijftig jaar. Walter Cnop, algemeen secretaris van ACV: "Brugpensioen is al jaren geen vrijgeleide meer. Ook bruggepensioneerden worden geactiveerd. Het enige verschil is dat de betrokkene een extra vergoeding krijgt van de werkgever die verantwoordelijk is voor zijn ontslag. Wie kan daar tegen zijn?"

De bonden eisen dat niet alleen de overheid, maar ook de Forddirectie haar verantwoordelijkheid neemt om de getroffen werknemers te helpen. Met een traject naar een nieuwe job als het kan, of een vervangingsinkomen als dat niet mogelijk is.

Europese steun kan soelaas bieden. Dat kan bijvoorbeeld via het Europees Globalisatiefonds. Dat heeft jaarlijks tot 500 miljoen euro ter beschikking om mensen te helpen die ontslagen werden als gevolg van de globalisering.

De onderhandelingen worden een werk van lange adem. De Fordtop verwacht dat de consultatiefase volgens de wet-Renault met de vakbonden in Genk zo'n vier tot zes maanden in beslag zal nemen. De bonden hebben een gezamenlijke kalender en strategie opgesteld. Zo komt er op 11 november een 'nationale Limburgse manifestatie' in Genk, in samenwerking met het stadsbestuur.

Het lijkt erop dat de vakbonden hun rouw om het einde van de fabriek hebben ingeruild voor een combattievere ingesteldheid. Het strategospel tussen bonden, overheid en Forddirectie is alvast begonnen. "We hebben zeker troeven in handen, maar het is niet opportuun om die nu al op tafel te leggen. We willen onze eigen ramen niet ingooien", zegt Rohnny Champagne van de socialistische vakbond.

Gisteren maakte de Vlaamse regering de krijtlijnen bekend van het Actieplan Limburg. Er zal versneld werk worden gemaakt van bepaalde infrastructuurwerken, zoals de capaciteitsuitbreiding van de E313. Daarnaast zal verder ingezet worden op innovatie in de regio. De Vlaamse regering zal ook in overleg treden met de top van Ford over de gronden om daar zeggenschap over te krijgen. De financiële middelen voor het plan zullen nog worden gezocht. Wel is al duidelijk dat het geld dat vrijgemaakt was voor Ford ingezet zal worden voor het Actieplan. Dat gaat in totaal om 57 miljoen euro. Misschien dat er wel hulp komt vanuit Europa. De Europese Commisie liet weten bereid te zijn te bekijken hoe het Europees Globalisatiefonds de getroffen werknemers van Ford Genk kan helpen. Dat fonds heeft jaarlijks 500 miljoen euro ter beschikking.