Direct naar artikelinhoud

Een huurauto voor 1 euro

Autoverhuurbedrijven staan voor een ware logistieke uitdaging. De huurauto’s die bijzonder gegeerd waren tijdens de overtocht van de aswolk, moeten op één of andere manier terug naar het land van herkomst. Door massaal vrachtwagens in te zetten, of ze te verhuren voor een schamele euro per dag in ruil voor teruglevering aan land van herkomst.

Europese huurvoertuigen dienen massaal gerepatrieerd te worden na aswolk

‘Op het hoogtepunt van de chaos vond je in de parking van de luchthaven van Zaventem zeker 500 huurwagens met buitenlandse nummerplaat’, weet beroepsvereniging Renta. ‘Het merendeel wordt meegegeven met klanten, die ze terugbrengen naar het depot.’

Bijna een week lang hield de IJslandse aswolk het Europese luchtverkeer aan de grond. Honderdduizenden gestrande reizigers en zakenlui zaten met de handen in het haar, op zoek naar op een manier om thuis te raken. In een mum van tijd gingen in zowat heel Europa huurwagens massaal de deur uit, niet zelden tegen woekerprijzen. Nu het luchtverkeer zich heeft hersteld, dient zich de volgende logistieke nachtmerrie aan: de duizenden huurwagens weer in het land van herkomst zien te krijgen.

“Op het hoogtepunt van de chaos stonden in de parking van de luchthaven van Zaventem zeker 500 huurwagens met buitenlandse nummerplaten geparkeerd”, weet Maria Meyns van de beroepsvereniging Renta. “Wagens van overal, en van zowat alle bedrijven. Vandaag staan er nog een 200-tal, schatten we, logistiek valt de klus al wat minder zwaar.” Omgekeerd werden in België zo’n 900 wagens verhuurd. Hoeveel daarvan zich nog in het buitenland bevinden, is niet helemaal duidelijk. De luchthaven van Charleroi is al van zijn huurwagenoverschotten vanaf, maar aan zowat elke Europese luchthavens wachten honderden auto’s op een rit huiswaarts.

Wagens die voor een enkele internationale rit worden verhuurd, worden nadien opgepikt door een vrachtwagen en weer huiswaarts gebracht. Dat is althans de normale gang van zaken. “Maar tal van bedrijven en landen, zoals bijvoorbeeld Italië, hebben gepast voor dat kostelijk logistiek huzarenstukje. Ze wachten liever tot ze de wagen kunnen verhuren aan iemand die in het herkomstland moet zijn. Verschillende vrachtwagens uit Duitsland zijn al langs Zaventem gepasseerd, maar minstens evenveel wagens hebben we met klanten kunnen meegeven.” Voor auto’s uit bijvoorbeeld Oost-Europa ligt het wat moeilijker: “Weinig mensen moeten die kant uit, dus verwacht wordt dat ze weldra worden opgehaald door vrachtwagens.”

Om de zaak enigszins te bespoedigen, komen de verhuurbedrijven op de proppen met originele acties. Hertz bijvoorbeeld biedt wagens aan voor de luttele som van 1 euro per dag. Enkel benzine en tolgelden zijn voor rekening van de klant. “Goedkoop voor de klant, en een oplossing voor onze logistieke problemen”, aldus Caroline Simmerman van Hertz. Doorheen heel Europa verhuurde Hertz naar schatting een duizendtal wagens, in België stonden er 200 met buitenlandse nummerplaten. “De actie blijkt een succes, al zeker 150 wagens werden door klanten weer naar hun depot gebracht. Ik verwacht dat alle auto’s over een week staan waar ze moeten staan. We hebben een ongeziene rush achter rug, maar weldra is het weer business as usual.”

Enige haast is er inderdaad bij. “Elk land heeft zijn eigen kentekens en belastingwetgeving. Het is dus niet de bedoeling dat de wagens lange tijd in het buitenland rondrijden”, legt Simmerman uit. Meyns. “De verhuurbedrijven werken dan wel internationaal, elk land heeft zijn eigen vloot en budget.”

Hier en daar zagen verhuurbedrijven de bui evenwel al hangen. “Al vanaf het begin hebben we enkele ritten naar het buitenland vermeden”, klinkt het bij Budget Autoverhuur. “We hebben enorm veel aanvragen gekregen, maar hebben die pertinent geweigerd. We vreesden dat de repatriëring ons hopen geld zou kosten, om over de logistieke hoofdbrekens nog maar te zwijgen.” Heeft Budget Autoverhuur daar geen kans mislopen om een week lang grof geld te verdienen? “Onze wagens reden wel, maar enkel in België. Veel gestrande toeristen en zakenlui hebben immers hun huurwagen langer bijgehouden, tot ze weer naar huis konden.”