Direct naar artikelinhoud

Albert Heijn waagt zich op moeilijke Duitse markt

Over twee weken opent in Aken een eerste filiaal van 'Albert Heijn to go', de keten van Ahold die zich richt op 'singles met onregelmatige werkuren'. Op korte termijn wil Ahold een dozijn van die winkels openen in Nordrhein-Westfalen, de deelstaat die grenst aan AH's thuismarkt Nederland. Ahold waagt zich hiermee op een zeer concurrentiële markt.

Steeds minder consumenten bundelen al hun boodschappen op zaterdag, om dan met een overvolle winkelkar met voorraad voor een week langs de kassa te gaan. Steeds meer klanten kopen dagelijks wat ze meteen willen verorberen of nodig hebben. Ahold heeft voor dit publiek, onder wie veel singles, in Nederland al langer de keten 'Albert Heijn to go', met ruim 50 filialen. "Een gemaksformule, gericht op directe consumptie en 'kleine boodschappen', voor mensen met een druk bezet leven", zo noemt Ahold het zelf.

De eerste opening komt er op 12 september in het centrum van Aken, en vervolgens nog 11 in de westelijke bondsstaat Nordrhein-Westfalen. In eerste instantie worden de Duitse winkels vanuit Nederland beleverd, met een gelijkaardig assortiment als wat in de Nederlandse keten al te krijgen is.

De Duitse markt is notoir moeilijk. De hoge concurrentie en de sterke aanwezigheid van discounters leiden er tot forse prijsdruk. Bovendien wordt de niche die Ahold beoogt al ruimschoots bediend, met allerlei gemaksformules.