Direct naar artikelinhoud

Op Duitse wegen kom je straks tollenaars tegen

Iedere automobilist op de Duitse autowegen moet volgend jaar tol betalen. Het van oorsprong Beierse plan moet jaarlijks een half miljard opbrengen. In de praktijk betalen alleen buitenlanders.

Wat betekent de invoering van de Pkw-Maut?

Iedereen die in 2016 gebruik wil maken van het Duitse wegennet, zal een vignet moeten kopen. Er komen vignetten voor tien dagen, twee maanden en een jaar. Er zijn verschillen in de prijzen, al naar gelang motorinhoud en emissieklasse. Prijzen tussen de 5 euro (tien dagen) en 130 euro (voor een jaar). Duitsers kopen een jaarvignet, maar worden gecompenseerd door een verlaging van hun wegenbelasting.

Geldt de tolplicht voor alle wegen?

Voor de Duitsers wel. Buitenlanders hoeven alleen voor het gebruik van de Autobahnen een vignet achter de voorruit te kleven. Belgen die de grens overwippen om te tanken of om boodschappen te doen, kunnen dat gemakkelijk via B-wegen doen.

Zijn de plannen definitief?

De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met onze Senaat, mag zich nog over de wet buigen. Een meerderheid is tegen, maar de leden kunnen de wet niet tegenhouden. Een echte drempel vormt toetsing door het Europees Gerechtshof. Nederland en Oostenrijk zijn fel gekant tegen invoering van een tolsysteem waarbij de Duitsers worden gevrijwaard van extra kosten. De tolwet is volgens beide landen een schending van het 'fundamentele beginsel van niet-discriminatie' binnen de EU.

Als er jaarlijks een half miljard aan tol binnenkomt, wordt dat geld dan gebruikt om het wegennet op peil te houden?

Veel critici betwijfelen dat. Er is volgens hen gegoocheld met de cijfers, ook het aantal getelde auto's met een buitenlands kenteken klopte niet. De ingewikkelde compensatieregeling voor de eigen bevolking zal bovendien extra kosten met zich meebrengen en leiden tot meer bureaucratie. Sommige critici zeggen zelfs dat uiteindelijk een negatief saldo zal ontstaan.

Merkel zei tijdens de verkiezingscampagne dat er 'onder haar bewind geen sprake van tolheffing' zou zijn. Waarom wordt de 'Maut' dan toch ingevoerd?

Het tolplan komt uit de koker van de CSU, de Beierse zusterpartij van Merkels CDU. Politiek leider Horst Seehofer scoorde tijdens de verkiezingscampagne met 'Tol voor buitenlanders!'. De inwoners van de Freistaat ergeren zich dat zij om hen heen overal Maut moeten betalen, in Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Tsjechië. (Daar betalen de eigen inwoners overigens zelf ook tol.)

Dat de 'buitenlandersbelasting' er komt is een gevolg van politieke koehandel. De CDU kreeg de Mütterrente (een verhoging van het staatspensioen voor vrouwen die voor 1992 moeder werden), de SPD mocht zich verheugen in de invoering van een wettelijk minimumloon. Nu is het de beurt aan de politici uit Beieren om zich thuis aan de stamtafel op de schouders te laten kloppen.