Direct naar artikelinhoud

9,9 miljoen euro gaf u aan Artsen Zonder Grenzen voor ebola

Artsen Zonder Grenzen heeft tussen oktober en december vorig jaar bijna 10 miljoen euro opgehaald in België. De ebolacampagne waarin ze nadrukkelijk hulpverleners aan het woord laten, is zo een groot succes.

"Het is boven onze verwachtingen", zegt woordvoerder Christof Godderis. "Dat we lange tijd de enige hulporganisatie waren op het terrein, speelt wellicht mee. Ook het feit dat het we onze oproep hebben gedaan tijdens de kerstperiode, zal misschien effect hebben gehad."

Zowat alle reclamespecialisten waren het er bovendien over eens dat Artsen Zonder Grenzen de campagne uitzonderlijk goed had aangepakt. In plaats van te focussen op de ellende, ging het over de heldenmoed van de hulpverleners. Iets waar het publiek duidelijk oren naar had.

Bij een vergelijkbare mediacampagne eind 2013 naar aanleiding van tyfoon Haiyan haalde de ngo een pak minder geld op, zo'n 7,8 miljoen euro. "Een groot verschil, inderdaad", geeft Godderis toe. "Al duurde die campagne minder lang. Bovendien waren toen een heleboel ngo's actief. Die factoren verklaren mee dat verschil."